Foto: Pexels

Medborgarskolan och Missing People inleder samarbete

Studieförbundet Medborgarskolan och Missing People kommer att arbeta tillsammans för att utbilda volontärer. Medborgarskolan ska också kunna hjälpa till att ordna fram exempelvis lokaler vid sökinsatser av försvunna personer.

- Missing People gör en otroligt viktig insats – för de människor som drabbas vid försvinnanden och för hela civilsamhället. Medborgarskolan vill vara med och ge Missing Peoples volontärer bästa möjliga förutsättningar, genom att bidra med vår expertis i utbildningsfrågor, säger Ann-Sofie Olding, förbundschef på Medborgarskolan.

- Vi är glada och tacksamma för att Medborgarskolan vill hjälpa oss med utbildningar. Med fler och bättre utbildade aktiva volontärer kan vi finna fler försvunna människor vid liv, säger Anna Österberg som är ansvarig för funktionen Kompetens inom Missing People.

Missing People hjälper anhöriga och polis med att publicera efterlysningar och arrangera sökinsatser efter försvunna personer. Över 70 000 personer har anmält sig som sökare i Sverige och av dessa är 300 personer utbildade för att leda och koordinera sökinsatser. Medborgarskolan är ett studieförbund med verksamhet över hela landet. Genom det nya samarbetet kommer man att ordna utbildningar för volontärer inom Missing People i till exempel styrelsearbete och presentationsteknik – men även i frågor som volontärerna möter i sitt uppdrag, som att bemöta oro från anhöriga.

Konkret hjälp vid sökinsatser

Utöver olika utbildningsinsatser, innebär samarbetet även att Medborgarskolan kan bistå med exempelvis lokaler och utskrifter vid Missing Peoples sökinsatser. Man hoppas även kunna arrangera olika typer av föreläsningar tillsammans.

• Anna Karlsson, PR-ansvarig Medborgarskolan
    anna.karlsson@medborgarskolan.se