Medborgarskolan söker kandidater till nytt demokratipris

Medborgarskolan söker kandidater till nytt demokratipris

Lyfter du viktiga frågor på sociala medier, ordnar event för att uppmärksamma rättvisefrågor eller brinner du för att dela med dig av kunskap på ett nytänkande sätt? Nu lanserar studieförbundet Medborgarskolan demokratipriset ”Droppen”, som delas ut till en person som gjort en insats för demokratin genom att sprida kunskap. Vinnaren får stöd för att utveckla sitt engagemang samt 20 000 kronor .

– En liten droppe kan ge stora ringar på vattnet – precis som när du delar med dig av kunskap och engagemang till andra. Nu i valtider vill vi visa att det finns många sätt att bidra till demokratin och göra sin röst hörd. Vi vill också visa vad vi som studieförbund kan göra för att stötta och höja människors engagemang, säger Medborgarskolans förbundschef Ann-Sofie Olding.

Vinnaren av det nya demokratipriset får 20 000 kronor och kommer dessutom få coachning och möjlighet att utveckla sitt engagemang via Medborgarskolan, vars kurser och kulturaktiviteter varje år engagerar närmare en halv miljon deltagare. Tanken med priset är att lyfta personer som genom ett engagemang, ett evenemang eller informationsinsats bidragit till att sprida kunskap i demokratifrågor.

Mellan 23 augusti och 28 september kan alla som vill skicka in en nominering via på Medborgarskolans webbsida. När nomineringen stänger väljer representanter från Medborgarskolan ut ett antal slutkandidater och därefter kan allmänheten under oktober månad vara med och rösta på vem de tycker ska vinna priset.

– Folkbildningens drivkraft är att kunniga och engagerade samhällsmedborgare bygger demokratiska samhällen. Vi hoppas på många bra nomineringar, säger Ann-Sofie Olding.

I år är första gången som Medborgarskolan delar ut demokratipriset Droppen, men framöver ska det ske en gång per år. Vinstpengarna finansieras med hjälp av

------

I samband med lanseringen av demokratipriset ordnar Medborgarskolan en kostnadsfri digital föreläsning – ”Hotet mot demokrati” med Benton Wolgers. Mer information finns på www.medborgarskolan.se/droppen