Projekt MEET arbetar för att på ett lustfyllt sätt stimulera hemmasittande ungdomar till eget engagemang för att bryta sitt utanförskap.

Medborgarskolans projekt för hemmasittande unga vuxna förlängs

Idag finns det en utsatt grupp unga människor som, på grund av bland annat psykisk ohälsa och diagnoser, står långt från arbetsmarknaden. Projekt MEET syftar till att med stöd och stimulans hjälpa ungdomarna att på sikt inkluderas i samhället. Socialfonden förlänger nu projektet till 31 mars 2022.

Projektet vänder sig till målgruppen hemmasittande unga vuxna i åldrarna 19-29 år, som varken arbetar eller studerar och behöver extra stöd och stimulans för att komma närmare arbete eller utbildning, och på så sätt stegvis öka graden av inkludering i samhället. Dessa personer befinner sig i ett långvarigt utanförskap, som inte heller underlättas av pågående pandemi.

Projektet utgår från varje deltagares eget intresse. Att civilsamhället, det vill säga föreningar och studieförbund, tillsammans arbetar för att på ett lustfyllt sätt stimulera ungdomarna till ett eget engagemang är ett innovativt sätt att bryta ett utanförskap och skapar nya förutsättningar för dem att på sikt etablera sig på arbetsmarknaden.

– Vi har i dagsläget nått ett fantastiskt resultat, säger projektledare Eva Heinrich Longberg på Medborgarskolan. 19 deltagare har gått vidare till arbete/praktik eller studier. Vi kommer till exempel fortsätta med hästunderstödda insatser som har fallit väldigt väl ut och där vi har sett stora förändringar hos deltagarna.

– MEET är en trygg plats och ett viktigt sammanhang som alla behöver och där förståelse och värme finns, säger en av deltagarna i projektet. Nu vågar jag göra mer än att bara drömma om en framtid. Jag har fått livslust, energi och nya vänner.

– Jag har fått så mycket mer hjälp än jag någonsin kunnat föreställa mig, säger en annan deltagare. Jag har en engagerad handledare som tar sig an överväldigande arbetsuppgifter där sjukvården och samhället misslyckats. Hon är guld värd.

Om projekt MEET
Projekt MEET drivs av Medborgarskolan Väst med samverkanspartner Coompanion Skaraborg och med finansiering från Leader Östra Skaraborg. Projekt MEET bedrivs i Skövde och Falköping i Medborgarskolans lokaler. Projektet startade 1 oktober 2019 och skulle avslutats 31 mars 2020, men blev förlängt ett år. Nu förlänger Socialfonden projektet ytterligare till 31 mars 2022.

Läs mer på www.medborgarskolan.se/meet

Eva Heinrich Longberg, projektledare MEET, Medborgarskolan Region Väst