Musikgala ska hjälpa svältande landsmän

Musikgala ska hjälpa svältande landsmän

När Zuhir Hersi fick se ett inslag om svältdrabbade flyktinglägret Dadaab i Kenya på nyheterna, bestämde han sig för att starta en insamling. Lördagen den 17 september står svenska och internationella artister på en scen i Göteborg och sjunger för mat och mediciner. Biljettintäkterna går oavkortat till de drabbade.

Crossfire sjunger för Dadaab

Zuhir Hersi kontaktade vännen och Medborgarskolans egen Fozi Siid för att få hjälp med att anordna en välgörenhetsgala. Internationellt välkända artister som Nimco Yasin och Maryan Morsal kommer att uppträda, liksom svenska Crossfire, Ken, Medina och Dogge.

- Flera av artisterna har skrivit särskilda låtar till galan och vi hoppas att det ska bli en skiva som kan säljas i samma syfte, säger Fozi Siid.

Inga mellanhänder

Både Zuhir Hersi och Fozi Siid har rötterna i Somalia, varifrån de flesta flyktingar i lägret Dadaab kommer. Tillsammans åker de ner med pengarna i början av oktober och varenda krona ska gå till förnödenheter för de drabbade. Övriga utgifter, som flygresor, hyrbil och transporter, står olika sponsorer för. TV4 kommer att följa med och filma hela resan fram. Hjälporganisationer på plats gör därefter de nödvändiga inköpen.

- Vackert är också att den här galan gett upphov till liknande insamlingar runtom i landet. Det är jag väldigt glad för, säger Zuhir Hers.

Medborgarskolan bidrar med pengar till insamlingen och sponsrar med omkostnader kring artisternas resor från London och Norge samt resan till lägret.

Övriga sponsorer är TV4, GP, Göteborgs stad, ABF, Ticnet, Hamdi travel, Somaliland förening, Puntland comunity org, Globalhair, Salong Safari, Biljett24, Somaliska distriktförbund, V.G, Berg211, Somaliska nätverket, Iftin, Topaz, zuhirhersi.com, Yaljiada Ogadenia, Printpartners, spanskahem.com

För mer information kontakta gärna

Fozi Siid, 0761-60 97 23

Närmare en miljon människor deltar varje år i Medborgarskolans kurser och kulturaktiviteter. Vi finns över hela landet och vår verksamhet är öppen för alla. Vårt mål är att stimulera till kunskapssökande, eget skapande och samhällsengagemang. Vi förenar trivsamma lärandeformer med höga krav på kvalitet och kompetens.