Rockfinal med fullt ös

Showcase genomfördes första gången förra året på Nalen i Stockholm. Vinnande band blev The Generals från Karlstad och Wailing Andy från Kungsbacka. Priset var hjälp med ett promotionpaket. Banden har sedan dess fått skivkontrakt och varit på turné.

Idén med Showcase föddes i samråd mellan Medborgarskolan och George Németh, själv musiker och producent, som i många år samarbetat med studieförbundet.
- Vi hade länge tyckt att vi gjorde för lite för att stötta bra band. Hur vi kunde få dem att nå ut och fånga en större publik? Nå fram till själva musikbranschen?

I stället för en ren tävling, ville man också hjälpa bra band att ta sig fram i en snårig bransch.
- Många har en väldigt naiv uppfattning om musikbranschen och förlagen. Därför behöver banden hjälp med professionella kontakter och det juridiska, säger Niclass Björlund hos Scandinavian Songs. Han sitter i juryn för Showcase tillsammans med George Németh och ytterligare åtta personer från musikbranschen.

Hundratals band intresserade

Inför finalen av Showcase 2010 på Storan har ett stort antal band från hela landet lagt in en till två demolåtar på Medborgarskolans musiksajt www.amplified.se.

Showcase består av seminarier och en tävlingsdel. Tio rock- och popband väljs ut för chansen att spela upp inför publik och proffsjuryn på Storan.

I finalen hör och ser juryn banden live för första gången.
- Tanken är att vi inte ska ha några förutfattade meningar om banden och deras förmåga, säger George Németh.
Uppträdandet bedöms utifrån trovärdighet, scennärvaro och publikkontakt. Showcase är inte ute efter att förändra bandens musik, utan att stödja och hjälpa fram dem.

- Vi är intresserade av bandens eller artisternas egenheter, till skillnad från idoltävlingar där alla ska stöpas i samma form, framhåller Niclass Björlund.

Utvecklas musikaliskt

Mötet med branschen har fått vinnarna att växa och utvecklas musikaliskt.
- Det har varit ett sant nöje att få hjälpa fram dem, säger George Németh, som är ansvarig för promotionpaketets innehåll och genomförande för vinnarbanden.

Att Sverige har en sådan bredd inom populärmusik med framgångsrika band utomlands, vill många tillskriva den kommunala musikskolan.
- Det stämmer nog till en viss del. Men jag tror framför allt att studieförbundens mångåriga satsningar på lokaler, utrustning och undervisning, har haft en avgörande betydelse, säger Niclass Björlund. Medborgarskolan har exempelvis årligen bortåt tusen musikkurser i Sverige, inom alltifrån nybörjarkurser i sång och musik, till avancerade kurser och grupper inom rock och pop.

- Med en bredd i botten, skapas förutsättningar för framgångar inom populärmusiken, säger George Németh.

Vinnarna i Showcase 2009

Metalbandet The Generals från Karlstad har fått möjlighet att träffa flera skivbolag, vilket har utmynnat i ett kontrakt och ett förlagsavtal. En ny logotyp för bandet har tagits fram och låtvalet har omarbetats. Deras ny skiva "Stand up straight" har marknadsförts av ett promotionbolag

Wailing Andy har fått hjälp med att säga upp ett oförmånligt avtal för spelbokningar. En ny studioinspelning har gjorts och skickats ut tillsammans med ett promotionpaket. Bandet har också presenterat sig för olika skivbolag och förlag. Låten "Carneval of souls" introducerades på Midem-festivalen i Frankrike.

Om George Németh

George Németh är entreprenör, producent och nyskapare inom musik- och eventbranschen. Han har arbetat med svenska och internationella band och artister som U2 och Håkan Hellström och har startat landets första utbildning för marknadsföring av pop- och rockband. Sveriges första s k KY-utbildning för blivande eventarrangörer. Han stod även bakom Ungerns bidrag till "Eurovision Song Contest" i Moskva 2009.