Sanna Wolk, grundare av NU: Nolla Utanförskapet.

Sanna Wolk, grundare av NU: Nolla Utanförskapet, vinner Medborgarskolans Demokratipris Droppen 2023

Sanna Wolk, framstående jurist och förbundsordförande samt grundare av NU: Nolla Utanförskapet, har utsetts till vinnare av Demokratipriset Droppen 2023. Syftet med Demokratipriset Droppen är att lyfta personer eller organisationer som genom ett engagemang, ett evenemang eller informationsinsats bidragit till att sprida kunskap i demokratifrågor.

– Jag är så glad och det betyder jättemycket för NU: Nolla Utanförskapet att få den här uppmärksamheten, säger Sanna Wolk.

Sanna Wolk grundade NU: Nolla Utanförskapet år 2017 med en passion för att stödja unga människor i utsatta situationer och hjälpa dem att uppnå sin fulla potential. Genom initiativet strävar NU efter att ge unga stöd, vägledning och motivation för att uppmuntra dem att våga drömma stort och förverkliga sina mål.

– I dag är det alldeles för många unga som tvekar att drömma stort, som inte tror att de har möjligheter. Att få ett sammanhang - att få motivation och ett kontaktnät - hjälper ungdomarna att förstå att de har möjligheter vilket är grunden för att de ska våga drömma just stort. Det är det jag gör för demokratin, att få unga att förstå att de har samma möjligheter, oavsett bakgrund, säger Sanna Wolk.

Genom NU: Nolla Utanförskapet får ungdomar från utsatta områden och miljöer hjälp att skapa en långsiktig väg in i arbetslivet genom utbildning och kontakter med näringslivet. Ungdomar i årskurs 8, 9 och gymnasiet erbjuds veckovis läxhjälp på företag i stan. På Sveriges bästa it-företag, finansbolag, förlag, advokatbyråer och energibolag får de hjälp med sina läxor, stöd och inspiration från de anställda.

– Jag har haft en känsla och ett behov redan sedan tidiga tonåren att stötta de som är utsatta, och har under mitt vuxna liv jämt arbetat med jämställdhet och inkludering på olika sätt.

Vinsten av Demokratipriset Droppen 2023 innebär för Sanna Wolk en möjlighet till coachning och utveckling av sitt engagemang via Medborgarskolan, samt ett stipendium om 20 000 kronor. När hon tillfrågades om vad hon planerar att använda priset till, säger Sanna: Tillsammans med ungdomarna i läxhjälpen skulle jag fira med en miniresa till norra Sverige så att de får pröva åka skidor, träffa renar och uppleva underbar natur.

Om Demokratipriset Droppen

De är allmänheten som röstat fram Sanna som årets vinnare av droppen. De andra två kandidaterna som var nominerade till priset i år var Rebecka Forsgren, sydsamisk jurist som arbetar för urfolks och samers rättigheter samt Mandy Rich, rappare som skrivit in sitt namn i den svenska musikhistorien som "Sveriges första transsexuella rapperska".

Namnet Droppen kommer från Medborgarskolans logotyp som föreställer ringar på vattnet – och anspelar på att en enda droppe kan ge stora ringar på vattnet, precis som när man delar med sig av kunskap och engagemang.

Rebecca Naess

Marknad- och kommunikationschef Medborgarskolan Förbundskansliet 072-146 04 08