Trettonde internationella symposiet om amning och laktation

Professor Bruce German

Bröstmjölk – en modell för personligt anpassade dieter

Professor Bruce German, chef för Foods for Health-institutet vid University of California, Davis, är världens mest framstående expert på den unika biokompatibiliteten hos bröstmjölk för barn, som ett resultat av ”den symbiotiska samevolutionen mellan en däggdjursmamma och hennes barn”. Han diskuterar bröstmjölk och dess oöverträffade fördelar som en modell för en personligt anpassad diet.

Professor Laurent Storme

Amning som medicinsk åtgärd under de första två åren i livet

Som vice ordförande för French Society for the Developmental Origins of Health and Disease fokuserar Laurent Storme på de första tusen dagarna, från utvecklingen i livmodern till två år efter födseln, som det huvudsakliga fönstret för möjligheter att förebygga sjukdomar. Han kommer att visa att bröstmjölk inte bara ger näring utan också fungerar som en medicinsk åtgärd som kan förebygga flera livslånga sjukdomar.

Professor Trisha Johnson

Kortsiktiga investeringar i bröstmjölk ger exponentiellt ökande långsiktiga ekonomiska fördelar

Professor Trisha Johnson kommer att berätta om nya, starka bevis för att bröstmjölk är en ”primär offentlig intervention” som är lika viktig för barns, kvinnors och allmänhetens hälsa som vaccinationer har visat sig vara. Hennes kostnad-nytta-analys visar att en kortsiktig investering i syfte att främja matning med bröstmjölk från den egna mamman leder till exponentiellt ökande långsiktiga ekonomiska fördelar för samhället.

Doktor Alecia-Jane Twigger

Visar mjölkcellernas tillväxtmönster

Doktor Alecia-Jane Twigger, som på kort tid har gjort sig ett namn inom amningsområdet, är en postdoktoral medarbetare vid institutet för stamcellsforskning vid Helmholtz-centret i München. Hon använder sig av de senaste vetenskapliga teknikerna för att hitta nya, spännande bevis för de funktionella skillnaderna mellan aktiverade mjölkceller och vilande bröstceller för att skapa helt nya sätt att förstå och behandla onormal bröstkörteltillväxt, något som kan leda till låg mjölkproduktion och/eller bröstcancer.

Forskarassistent Meghan Azad

Mer amning leder till mindre astma

Som medlem i det verkställande rådet för International Society for Research in Human Milk and Lactation och internationellt erkänd forskare har forskarassistent Meghan Azad en stabil grund att stå på när hon diskuterar nya bevis för sambandet mellan amning och minskad förekomst av barnastma samt en ny nationell kampanj för utbildning av mammor och läkarkåren om hur amning kan förebygga astma.

Docent Donna Geddes

Nya vetenskapliga bevis för bättre behandling av kort tungband

Trettonde internationella symposiet om amning och laktation 2018. 9 Talarnas huvudsakliga budskap 1

Docent Donna Geddes är chef för prestigefyllda Hartmann Human Lactation Research Group och hon undersöker den kontroversiella behandlingen av kort tungband hos barn och hur detta påverkar amningen. Trots att allt fler diagnoser av kort tungband ställs, vilket har lett till en utbredd vetenskaplig diskussion, har behandlingen av tillståndet fram till i dag grundats på allt annat än stabila kliniska bevis. Docent Donna Geddes senaste studier erbjuder exakta nya mätningar som klargör den komplexa samverkan mellan mammans och barnets fysik och som utgör en grund för mer effektiv behandling av kort tungband.

Professor Jean-Charles Picaud

Bevis som stödjer användningen av bröstmjölk på neonatalavdelningar

Professor Jean-Charles Picaud är chef för den neonatala intensivvårdsavdelningen på universitetssjukhuset Croix Rousse i Lyon i Frankrike. Han ledde det nationella initiativ som syftade till att för tidigt födda barn skulle matas med bröstmjölk. Jean-Charles Picaud kommer att presentera en ny vårdstandard för tidigt födda barn som handlar om att man ska stödja mammor i att få igång amningen så att för tidigt födda barn får i sig tillräckligt med bröstmjölk.

Professor Thomas Hale

Kan en ammande mamma röka marijuana utan risk?

Thomas Hale är grundare av och VD för National Infant Risk Centre i USA och är världens ledande expert på området droger och bröstmjölk. Thomas Hale tar ett grepp om den växande marijuanatrenden världen över och presenterar nya och omfattande bevis för förekomsten av kemikalier i bröstmjölken hos mammor som konsumerar marijuana.

Professor Paula Meier

Använder vetenskapliga bevis för att utarbeta, implementera och utvärdera ett amningsprogram baserat på neonatal intensivvård

Paula Meier är en internationellt erkänd expert och ledare bland bröstmjölksforskare. Hon är professor i pediatrik och amning samt chef för amningstjänster för neonatal intensivvård på den neonatala intensivvårdsavdelningen vid Rush University Medical Center. Under detta symposium kommer Paula Meier att presentera de bevis, riktlinjer och procedurer som hittills har tagits fram för att på så vis kunna rita upp en färdplan för institutioner världen över. Färdplanen ska säkerställa att barn som vårdas på neonatala intensivvårdsavdelningar får högsta möjliga dos av bröstmjölk från den egna mamman för att på så vis läka och utvecklas på bästa sätt.

• Hälsoorganisationer

Medela grundades 1961 av svenske Olle Larsson och har sitt huvudkontor i Schweiz. Under ledning av Olle Larssons son Michael har Medela blivit en global aktör inom amningsprodukter och medicinsk vakuumteknik tack vare kontinuerlig forskning, innovationer och utvärderingar av kundernas behov. Medela har 18 dotterbolag i Europa, Nordamerika och Asien. Medela distribuerar sina produkter i över 100 länder, antingen direkt eller via oberoende partner. Medela har 1 740 medarbetare i hela världen, varav 440 i Schweiz (per den 31 december 2016).

Milan Lexén

Presskontakt VD/Presskontakt +46 (0)70 755 38 26