Pressmeddelande -

Trettonde internationella symposiet om amning och laktation: nya forskningsupptäckter fortsätter att lyfta fram bröstmjölkens fantastiska egenskaper – och vi vill ha din feedback!

Det världsledande företaget Medela, med huvudkontor i schweiziska Zug, skapar en plattform där ledande forskare berättar om viktiga forskningsfynd gällande bröstmjölk, amning och sjukvård för kvinnor och barn.

• Forskare i världsklass diskuterar banbrytande bevis för bröstmjölkens unika näringsmässiga, medicinska och utvecklingsmässiga inverkan på barn samt nya fynd inom amningsrelaterad forskning
  • Vad innebär detta för mammor och barn? 450 läkare och kliniker från över 19 länder diskuterar hur dessa nya vetenskapliga bevis borde inverka på deras nationella riktlinjer och vårdpraxis till stöd för mammor och barn
  • Tidigare symposier har inspirerat till förbättringar av vården för kvinnor och barn i länder över hela världen
  • Nya studier väntas visa på minskade vårdkostnader och omfattande ekonomiska fördelar för samhället när amning stöds av beslutsfattare

Baar, Schweiz/Paris, Frankrike – 19 februari 2018. På vilket sätt är bröstmjölk en viktig länk mellan mat och hälsa? Under årets internationella symposium om amning och laktation, som äger rum den 22–23 mars i Paris, besvaras denna fråga av nio av världens mest framstående forskare inom bröstmjölks- och amningsvetenskap då de delar med sig av nya fynd om bröstmjölkens unika näringsmässiga, medicinska och utvecklingsmässiga inverkan på barn och på samhället i stort. Dessa två dagar utgör varje år en internationell milstolpe, då banbrytande vetenskapliga framsteg presenteras och omsätts i praktik i form av avancerade initiativ gällande vård för kvinnor och barn. Årets nya bevis kan också ge samhället skäl att vidta åtgärder och erbjuda ett större stöd för mammor som vill amma.

Bröstmjölk är den perfekta livsmedelskällan för barn

Vi blickar tillbaka på bröstmjölkens långa och rika historia. – [Bröstmjölk är] ett resultat av den symbiotiska samevolution mellan en däggdjursmamma och hennes barn som har pågått i 200 miljoner år, säger professor Bruce German, chef för Foods for Health-institutet vid University of California, Davis. Bröstmjölk är ett perfekt exempel på hur våra kroppar ständigt utvecklas på ett naturligt sätt för att uppfylla nytillkomna behov – och särskilt våra barns behov. Det är genom denna naturliga evolution som bröstmjölk har kommit att bli den perfekta livsmedelskällan för dagens barn. De här barnen växer sedan upp och producerar mjölk med nya egenskaper som ytterligare förbättrar hälsan, styrkan och överlevnadsförmågan hos nästa generation. Professor Bruce German har gjort fynd som stödjer denna evolutionära princip och kommer att diskutera bröstmjölkens fantastiska förmåga som en grundläggande modell för livsmedels- och hälsorelaterad forskning.

Bröstmjölken har en medicinsk funktion under de första tusen dagarna

Vad har bröstmjölken för effekt under de första tusen dagarna, som inleds under graviditeten och omfattar de två första åren av ett barns liv? Under de här första tusen dagarna programmeras barnets kropp, hjärna och immunsystem för resten av livet. Det är ett ”kritiskt fönster för sårbarhet”, men även för möjligheter, då kroniska sjukdomar som astma eller diabetes med livslång inverkan kan förebyggas och långsiktig hälsa kan främjas. Professor Laurent Storme, neonatologichef vid universitetssjukhuset i Lille och ordförande för French Society for the Developmental Origins of Health and Disease, kommer att tala om bröstmjölkens medicinska funktion under dessa första tusen dagari.

Matning med bröstmjölk gynnar samhället

Från förebyggande av sjukdomar hos barn till optimal livslång utveckling – bröstmjölken har stark inverkan på samhällets allmänna välmående. Metastudier på både fullgångnaii och för tidigt födda barniii har visat att i länder där hela populationen matas med bröstmjölk under den första tiden i livet minskar vårdkostnaderna med flera miljoner, samtidigt som produktiviteten och bruttonationalprodukten ökar med tiotals miljoner om året. Professor Trisha Johnson kommer att tala om bröstmjölk som en ”primär offentlig intervention” som är lika viktig för barns, mammors och allmänhetens hälsa som vaccinationer har visat sig vara.

– När barn får bästa möjliga näring och vård tjänar samhället på det på alla sätt, även ekonomiskt, och bröstmjölken spelar en avgörande roll för detta, säger doktor Leon Mitoulas, vetenskaplig chef för symposiet. Vi sammanför de internationella vetenskapliga och medicinska samhällena så att vi kan dela med oss till varandra av växande och oerhört fascinerande vetenskapliga bevis för varför bröstmjölk är så viktigt för barn, och så att vi kan föra fram argument för avancerad vård och avancerat stöd för mammor. Vi hoppas även att den här kunskapen sedan kommer att spridas vidare så att familj, vänner, kollegor och beslutsfattare också kommer att göra sitt för att hjälpa till, uppmuntra och stärka mammor som vill amma.

Håll utkik efter kommande meddelanden om alla aktiviteter under symposiet. Vi tar gärna emot förfrågningar från en bred uppsättning journalister och skribenter som intresserar sig för frågor kring kvinnors och barns hälsa.

Om Medela

Medela grundades 1961 och har sitt huvudkontor i Schweiz. Företaget bedriver grundläggande forskning i samarbete med ledande forskare, läkare och universitet i syfte att utveckla världsledande amningsrelaterade produkter, utbildningar och lösningar. Läs mer på www.medela.com.

Mer information:

Presskontakt internationellt:

Olivia Coker-Decker Medela AG
6340 Baar, Schweiz

olivia.coker-decker@medela.ch

Telefon:

+41 41 562 13 67 +41 79 109 94 69

Presskontakt Frankrike:

Anne Zuccarelli
Vianova
75009 Paris, Frankrike
E-post: anne.zuccarelli@vianova-rp.com

Telefon: +33 1 53 32 28 44 – 06 74 45 75 59

Presskontakt Schweiz:

Laura Dürmüller
Burson Marsteller
8045 Zürich, Schweiz
E-post: laura.duermueller@bm.com Telefon: +41 44 455 84 57

• Hälsoorganisationer

Medela grundades 1961 av svenske Olle Larsson och har sitt huvudkontor i Schweiz. Under ledning av Olle Larssons son Michael har Medela blivit en global aktör inom amningsprodukter och medicinsk vakuumteknik tack vare kontinuerlig forskning, innovationer och utvärderingar av kundernas behov. Medela har 18 dotterbolag i Europa, Nordamerika och Asien. Medela distribuerar sina produkter i över 100 länder, antingen direkt eller via oberoende partner. Medela har 1 740 medarbetare i hela världen, varav 440 i Schweiz (per den 31 december 2016).

Milan Lexén

Presskontakt VD/Presskontakt +46 (0)70 755 38 26