Hon brinner för Neurofeedback

Hon brinner för Neurofeedback

När Gunilla Radu började med Neurofeedback 2009 var det inte många som visste vad det var. Idag är intresset desto större från såväl forskarvärlden och patienter. Gunilla tror att det delvis beror på en större medvetenhet om ADHD (Attention deficit hyperactivity disorder). Neurofeedback är nämligen en behandlingsmetod där hjärnan tränas att vara fokuserad men samtidigt avslappnad, vilket har visat sig hjälpa bland annat de med diagnosen ADHD.

– Utöver att sjukvården har blivit bättre på att diagnosticera ADHD har vi även fått ett samhälle där man exempelvis går i skola längre och har mindre fysisk aktivitet. Det gör det svårare att leva med ADHD. Många mår fruktansvärt dåligt och fler söker alternativ till medicinsk behandling av olika anledningar, säger Gunilla Radu, vd för inkubatorföretaget Tränahjärnan&klaraskolan.

Neurofeedback kan liknas vid ett datorspel som man styr med hjärnan via elektroder som fästs vid olika punkter på huvudet. Elektroderna avlyssnar hjärnans aktivitet vilket får exempelvis ett rymdskepp att röra sig framåt, eller en nalle att vibrera. På så sätt får hjärnan feedback på sin egen aktivitet och lär sig att vara i balans. Gunilla jämför det med att cykla:

– När man lär sig cykla lär sig kroppen att automatiskt korrigera om cykeln lutar och balansera upp den, och den kunskapen har man sedan med sig resten av livet. På liknande sätt fungerar Neurofeedback i hjärnan. Man lär sig att automatiskt vara i balans, fortsätter Gunilla.

Forskning inom Neurofeedback har bedrivits och använts internationellt i många år och inte bara för patienter med ADHD. Bland annat behandlas personer med postdramatiskt stressyndrom (PTSD) som exempelvis krigsveteraner eller personer som har Tourette eller depression. I Sverige är behandlingen relativt ny och ett första större forskningsprojekt (KITE) pågår på Karolinska där effekten av kognitiva inlärnings- och träningsmetoder för barn och ungdomar med ADHD/ADD (Attention Deficit Disorderstuderas). Gunilla hoppas att denna studie kan leda till att Neurofeedback på allvar slår igenom i Sverige och att behandlingen blir godkänd av Socialstyrelsen.

Idag är Gunilla en av få neurofeedbackterapeuter i Sverige och förutom att ta emot patienter har hon även översatt ett flertal böcker för ungdomar om NPF (neuropsykiatriska funktionsnedsättningar) samt arrangerar internationella konferenser och utbildningar. Hon tar emot barn, ungdomar och vuxna från hela landet i sitt rum inne på Medeons inkubator.

– Vi ska vara stolta över Medeon. Själv har jag blivit väldigt hjälpt av att sitta här, trots att jag inte själv har någon entreprenörsbakgrund. När man har en idé tänker man inte på allt vad det innebär att ha ett företag, men här kan man få hjälp med och med olika delar ur Medeons entreprenörsprogram såsom utbildning i exempelvis ekonomi, marknadsföring och juridik, avslutar Gunilla.