TV-läkaren beskriver på 45 sekunder hur en Gastric Bypass-operation utförs.

Under måndagens program i Malou Efter tio förklarade den kände TV-läkaren Stefan Branth hur en Gastric Bypass-operation utförs. Att på 45 sekunder förklara ett så komplicerat ingrepp så att alla tv-tittare förstår är en synnerligen tuff uppgift. Stefan lyckades med detta tack vare ett klipp från från en ny svensk informationstjänst vid namn MedFilm.

Ett av svensk sjukvårds största problem är att patienter inte får tillräckligt god information vid rätt tillfälle. Många har under den senaste tiden slagit larm och media har rapporterat flitigt om bristfällig information. En ny svensk innovation kan vara en del av lösningen. MedFilm är en databas av kvalitetssäkrade 3D-animerade informationsfilmer som på ett enkelt sätt beskriver komplicerade operationer och ingrepp.

- Många visar nu sitt intresse för MedFilm vilket naturligtvis känns inspirerande. Att TV4 väljer att använda MedFilm för att förklara en komplicerad operation på väldigt kort tid, är naturligtvis ett bevis på hur effektiv vår 3D-metod är när det kommer till pedagogisk visualisering, säger Erik Kylén som är VD för bolaget.

Det som i TV kan verka som science fiction används redan idag för att informera patienter vid flera svenska kliniker. Ökad förståelse om orsakerna som ligger till grund för operationen, förberedelser, rehabilitering och hur respektive operation utförs bidrar till ökad delaktighet i vårdbeslut samt minskad stress och oro hos patienter och närstående.

- Vi ser nu att efterfrågan från den offentliga vården ökar kraftigt vilket tyder på att vi står inför ett paradigmskifte när det kommer till patientinformation. Patienter ställer allt högre krav på information och många är intresserade av nya idéer inom E-hälsa, avslutar Kylén.

Klippet från Malou Efter tio hittar ni här: