​​​​​Europeisk statistik från Media Markt visar: Här är storsäljarna inom hemelektronik

Vilka produkter inom hemelektronik sålde egentligen bäst under 2016? Det har Media Markt tagit reda på genom en kartläggning av GFK:s försäljningsstatistik i Sverige, Österrike, Tyskland, Holland, Polen, Spanien, Schweiz och Italien. Statistiken avser försäljning hos de ledande elektronikkedjorna med undantag för kategorierna TV och laptops där försäljning i Media Markts egna varuhus har analyserat. Statistiken visar att det varierar en hel del vilka produkter som säljer bäst beroende på land. Sverige utmärker sig exempelvis när det kommer till smartphones. Här är det Apples Iphone 7 och Iphone 6 som är mest populära medan Samsung dominerar i majoriteten av de andra länderna. Samsung Galaxy A3 är den mobil som säljer allra bäst i Österrike, Holland & Schweiz.

– En av anledningarna till att Iphone är mer populärt bland svenskarna kan ha att göra med att de flesta köper sin mobil tillsammans med ett abonnemang i Sverige och då inte är lika känsliga när det kommer till priset på mobilen, säger Per Kaufmann, VD på Media Markt Sverige.

Svenskarna köper störst TV-apparater.
I TV-kategorin placerar sig Samsung i toppen på samtliga marknader. I Sverige är det en 55 tums-TV från Samsungs som säljer allra bäst. De vanligaste TV-storlekarna skiljer sig också åt mellan länderna. I Sverige är samtliga modeller på topp tre-listan 49 tum eller större medan Spanien har två 32 tums-modeller och en 24-tummare bland de tre mest populära TV-apparaterna.

– Det är intressant att se att standardstorlekarna varierar runt om i Europa och att svenskarna köper allra störst TV-apparater följt av Österrike. Det finns flera anledningar till detta. Bland annat att medelinkomsten i Sverige är högre vilket gör att man bor generellt större och efterfrågan på större TV-appareter ökar. Dessutom bidrar konkurrenssituationen på den svenska marknaden till att priserna på större TV-apparater är bland de lägsta i Europa, säger Per Kaufmann.

I Sverige är Macbook Air allra populärast i kategorin laptops. Det är dock i Tyskland som Apple är som störst med tre modeller i toppen. När det kommer till ljud så leder SONOS modell Play:1 försäljningen på svenska marknaden. Sonos Play:1 är även den bästsäljande högtalaren i Schweiz, Holland, Tyskland och Österrike. I Spanien säljer det lokala varumärket Energy Sistem allra bäst.

Topplistor – storsäljare i Sverige:

För samtliga länders topplistor se bifogad Excel-fil

Laptops Sverige
1.APPLEMACBOOK AIR
2.ASUSR558UA
3.APPLEMACBOOK PRO
1.SAMSUNGLCD 55 tum
2.LGLCD 49 tum
3.LGLCD 65 tum
Smartphones Sverige
1.APPLEIPHONE 7 32GB
2.APPLEIPHONE 7 128GB
3.APPLEIPHONE 6S 32GB
Ljud Sverige
1.SONOSPLAY:1
2.GOOGLECHROMECAST AUDIO
3.SONOSPLAY:5 (GEN2)

Om kartläggningen:

Media Markt har med siffror från GFK kartlagt vilka produkter som sålt bäst i Sverige, Österrike, Tyskland, Holland, Polen, Spanien, Schweiz och Italien. För smartphone- och TV-kategorin har man tittat på försäljningen hos ledande hemelektronikkedjor under 2016. För kategorierna laptops och ljud har man enbart analyserat försäljningen i Media Markts egna varuhus under perioden Q3/Q4 2016.

Anna Sjödin | PR- & kommunikationschef | +46 8 555 02 335 | E-post: press.sverige@mediasaturn.com

• hemelektronik
  • storsäljare
  • topplista
  • europa
  • 2016

Media-Markt är Europas ledande återförsäljare av hemelektronik. Företaget grundades 1979 och ingår i tyska koncernen Media-Saturn-Holding GmbH. Framgångarna bygger på ett unikt sortiment av märkesvaror till låga priser, kompetent personal, utmärkt service, tydlig annonsering och en decentraliserad organisation där varje varuhuschef är delägare i sitt eget varuhus. För närvarande har Media-Saturn 27 varuhus i Sverige och fler än 1 000 varuhus i 15 europeiska länder. Gå in på www.mediamarkt.se för att besöka det 28:e varuhuset i Sverige.