MediaMarkt summerar Singles Day

Den kinesiska e-handlaren Alibaba satte nytt försäljningsrekord under Singles Day 2018. Även i Sverige var intresset stort för det relativt nya fenomenet och MediaMarkt noterade en omsättningsökning med närmare 130 procent i sin e-handel.

I Sverige etablerades Singles Day under 2017 och MediaMarkt firade Singles Day för andra året i rad med olika erbjudanden både i varuhus och i e-handel.

- Redan förra året märkte vi av ett stort intresse för Singles Day och i år var intresset ännu större. Vi kan framförallt se att många kunder valde att besöka vår e-handel för att ta del av riktigt bra erbjudanden och omsättningen mer än fördubblades i e-handeln jämfört med året innan, säger Henrik Hedlund, Head of Sales MediaMarkt Sverige.

Singles Day

Singles Day startades av några kinesiska studenter under 1990-talet och fungerade initialt som en motpol till Alla hjärtans dag och som ett tillfälle att fira alla singlar. Idag är det istället ett tillfälle för alla kineser att shoppa loss till sig själva med erbjudanden från detaljhandlare och diverse jippon i form av modevisningar, nedräkningar m.m. Större delen av handeln sker online och särskilt via mobila enheter.

Jenny Pedersén | PR- & kommunikationschef | +46 08 555 02 400 | E-post: press.sverige@mediamarkt.se

MediaMarkt är en av Europas ledande återförsäljare av hemelektronik. Företaget grundades 1979 och ingår i tyska koncernen MediaMarktSaturn Retail Group. Framgångarna bygger på ett unikt sortiment av märkesvaror till låga priser, kompetent personal, utmärkt service och tydlig annonsering. För närvarande har MediaMarkt 28 varuhus i Sverige och koncernen över 1 000 varuhus i 14 europeiska länder. Gå in på www.mediamarkt.se för att besöka MediaMarkts e-handel.