MediaMarkt Sverige redovisar en stark försäljningsutveckling på en lika stark underliggande marknad

Under räkenskapsåret 1 oktober 2019/30 september 2020 ökade koncernens konsoliderade nettoomsättning med 5,5% och EBIT förbättrades jämfört med föregående år för MediaMarkt Sverige. Försäljningstillväxten accelererade under andra halvåret. Online-försäljningen ökade med 26,8% medan de 28 butikerna tillsammans ökade sin försäljning med 3%.

För MediaMarkt Sverige var försäljningen särskilt stark för kategorierna: IT- hårdvara, TV, samt för vitvaror. Även försäljningen av tjänster ökade. Trenden mot att kunderna beställer via internet ökade och gäller för såväl hemleverans som för när kunderna hämtar varorna I butik. Under räkenskapsåret uppgick andelen av bolagets försäljning, vilken initierades digitalt, till 19,6%. Andelen fortsätter att öka under innevarande räkenskapsår.

MediaMarkt Sveriges verksamhetsutveckling har fortsatt varit framgångsrik under 20/21. Under året har vi arbetat intensivt med genomförandet av åtgärdsprogram i syfte att stärka resultatet genom att fokusera på effektivitet, vilket inkluderar permitteringar och genom operativa förbättringsprojekt, samt genom affärsutveckling.

“Mot bakgrund av den goda marknadsutvecklingen och vårt förändringsprogram, vilket inkluderar kostnadsåtgärder, är jag mycket nöjd med vår nuvarande utveckling. Jag är övertygad om att vi har marknadens bästa kunderbjudande vilket tillsammans med såväl den nya organisationen som med den påbörjade förändringsresan kommer stärka vår konkurrenskraft.", kommenterar Magnus Håkansson, vd för MediaMarkt Sverige.

Magnus Håkansson

hakanssonmag@mediamarkt.se

MediaMarkt är en av Europas ledande återförsäljare av hemelektronik. Företaget grundades 1979 och ingår i tyska koncernen MediaMarktSaturn Retail Group. Framgångarna bygger på ett unikt sortiment av märkesvaror till låga priser, kompetent personal, utmärkt service och tydlig annonsering. För närvarande har MediaMarkt 28 varuhus i Sverige och koncernen över 850 varuhus i 13 europeiska länder. Gå in på www.mediamarkt.se för att besöka MediaMarkts e-handel.