MediaMarkt Sverige redovisar resultat för räkenskapsåret 2016/17

Räkenskapsåret 2016/17 stabiliserades det operativa resultatet för MediaMarkts verksamhet i Sverige och slutade på motsvarande nivå som föregående år. Nu satsar MediaMarkt framåt och moderniserar sina varuhus. Dessutom öppnar ett nytt varuhus i Stockholmsområdet senare i år.

För räkenskapsåret 2016/17 redovisar MediaMarkt i Sverige ett operativt resultat i linje med föregående år enligt redovisningsprincipen IFRS.

Minskad försäljning i varuhusen, framförallt till följd av rykten förra året om att bolaget skulle lämna Sverige, påverkade omsättningen negativt. Samtidigt visar MediaMarkts e-handel fortsatt stark tillväxt och bolagets satsning på att erbjuda kunderna olika kringtjänster som bland annat montering, tv-kalibrering och starta-upp-paket för pc har gett effekt.

– Våra satsningar på att bli den ledande omnikanalsaktören inom hemelektronik har gett resultat. Vår e-handel växer snabbare än marknaden och vi kommer fortsätta att satsa på att erbjuda kunderna en förbättrad kundupplevelse och samma pris både i varuhus och online, säger Per Kaufmann, vd på MediaMarkt Sverige.

Mer än hälften av de svenska varuhusen visar ett enskilt operationellt positivt resultat. Precis som föregående år visar alla varuhus tillsammans med onlineförsäljningen ett operationellt positivt resultat.

Fortsatt satsning på Sverige och nytt varuhus till hösten

Under våren moderniserar MediaMarkt 18 av sina varuhus och nu står det också klart att bolaget under hösten öppnar sitt 28:e varuhus i Sverige. Det nya varuhuset kommer att vara beläget i Stockholmsområdet.

– Försäljningsmässigt drabbades vi förra året av ryktena om att vi var på väg att lämna Sverige. Trots detta gjorde vi ett operativt resultat som ligger i linje med föregående år. Nu satsar vi framåt med modernisering av befintliga varuhus och öppnar ett nytt varuhus i Stockholmsområdet, säger Per Kaufmann, vd på MediaMarkt Sverige.

Jenny Pedersén | PR- & kommunikationschef | +46 08 555 02 400 | E-post: press.sverige@mediamarkt.se

MediaMarkt är en av Europas ledande återförsäljare av hemelektronik. Företaget grundades 1979 och ingår i tyska koncernen MediaMarktSaturn Retail Group. Framgångarna bygger på ett unikt sortiment av märkesvaror till låga priser, kompetent personal, utmärkt service och tydlig annonsering. För närvarande har MediaMarkt 27 varuhus i Sverige och koncernen över 1 000 varuhus i 15 europeiska länder. Gå in på www.mediamarkt.se för att besöka det 28:e varuhuset i Sverige.