Trenden: svenskar köper allt större TV

Svenskarna går mot att köpa allt större TV och toppar i år europa-statistiken. Det framgår när MediaMarkt sammanställer sin försäljningsstatistik från sina europeiska varuhus från 2014 fram till idag.

År 2014 var 32 tum på TV var den mest sålda storleken i MediaMarkts varuhus i Sverige. Fyra år senare har storleken på den populäraste Tv:n växt till 49 tum. Men bara ett par månader in på 2018 har storleken uppgraderats ytterligare. Just nu är det nämligen 55-tumsstorleken som är den mest sålda TV-storleken i de svenska MediaMarkt-varuhusen.

- Svenskarna har i takt med att tekniken blivit bättre och billigare – och utbudet större – gått mot att köpa större och större TV. Redan förra året låg 55-storleken på plats nummer två och nu går den om i popularitet som den mest sålda storleken bland TV-apparaterna. Ser man till trenden är det inte förvånande om 55-tummaren blir omsprungen nästa år av en ännu större och bättre TV. Vi har kunder som till och med köper 75-tummare hos oss, säger Per Kaufmann, VD MediaMarkt.

Även när det kommer till statistiken bland MediaMarkts varuhus i Europa är det tydligt att svenskarna gillar stora TV-apparater. Förra året låg Sverige på andra plats på listan med 49-tum som den mest säljande storleken. I toppen låg då Österrike, Schweiz och Tyskland som vardera hade 55-tum som den populäraste storleken. Men i år går Sverige alltså upp i ledningen ihop med Schweiz och Tyskland som länderna där störst TV-apparater säljs.

- Svenskarna utmärker sig i Europa som ett land som gillar stora TV-apparater och vi ser en explosionsartad utveckling här. Vi vill gärna ha det senaste och finns det bättre bild och större skärm är vi inte sena på att byta upp oss. Jämför man med andra länder, som Italien till exempel, ser vi inte alls samma utveckling, säger Per Kaufmann, VD MediaMarkt.

För mer information vänligen kontakta, Jenny Pedersén, PR- & kommunikationschef, 08 555 02 400, press.sverige@mediamarkt.se

Topp fem-lista på de mest sålda TV-storlekarna i MediaMarkts butiker i Sverige:

ÅR 2018 2017 2016 2015 2014
1. 55 49 32 32 32
2. 65 55 40 42 46
3. 55 40 40 32 40
4. 32 55 48 40 50
5. 55 40 55 50 32

Topp tre-lista på de mest sålda TV-storlekarna i MediaMarkt europeiska butiker:

MediaMarkt är en av Europas ledande återförsäljare av hemelektronik. Företaget grundades 1979 och ingår i tyska koncernen MediaMarktSaturn Retail Group. Framgångarna bygger på ett unikt sortiment av märkesvaror till låga priser, kompetent personal, utmärkt service och tydlig annonsering. För närvarande har MediaMarkt 27 varuhus i Sverige och koncernen över 1 000 varuhus i 15 europeiska länder. Gå in på www.mediamarkt.se för att besöka det 28:e varuhuset i Sverige.