Trygghet i fokus när MediaMarkt förbereder sig inför Black Friday

På MediaMarkt håller man som bäst på att förbereda sig inför en annorlunda Black Friday. Konkurrenskraftiga erbjudanden kommer att finnas även i år, men en viktig del i planeringen har varit hur man på bästa sätt skapar en trygg shoppingupplevelse för både kunder och medarbetare.

Under våren implementerade MediaMarkt ett antal försiktighetsåtgärder för att trygga miljön för både medarbetare och kunder. Dessa åtgärder kvarstår naturligtvis men inför Black Friday har man dessutom sett till att vidta ytterligare åtgärder. Öppettiderna förlängs för att minimera risken för trängsel i varuhusen. Entrévärdar kommer att finnas på plats för att se till att antalet kunder i varuhusen begränsas och att folksamlingar inte uppstår, varken i eller utanför varuhusen. Handsprit finns tillgängligt runt om i varuhusen och munskydd kommer att erbjudas till de kunder och medarbetare som önskar använda sig av detta. E-handeln, som förväntas växa, hamnar i större fokus i år och har därför utökat sin kapacitet. Leveransalternativet drive-in möjliggör för kunderna att få sina varor levererade direkt in i bilen på parkeringsplatserna som ligger i anslutning till varuhusen.

- I månader har vi arbetat med att ta fram kampanjerbjudanden till våra kunder, samtidigt som vi har arbetat parallellt med att ta fram en plan för hur vi på bästa sätt tillhandahåller en trygg miljö för både våra medarbetare och kunder. Vi är alltid förberedda inför Black Friday, men i år är vi mer förberedda än någonsin, säger Jenny Pedersén, kommunikationschef MediaMarkt Sverige.

Precis som tidigare år planerar MediaMarkt marknadsföring inför Black Friday. En viktig del i årets kommunikation är just vilka försiktighetsåtgärder som har implementerats för att säkerställa en tryggare handel i en tid när det traditionellt sett kan vara högt tryck i varuhusen. MediaMarkt har därför tagit fram ett kommunikationskoncept som fokuserar på tryggheten. I både egna och köpta kanaler berättar man om vilka rutiner och åtgärder som finns på plats för att möjliggöra en trygg handel.

- Med hjälp av tydliga beskrivningar och grafik vill vi berätta för alla våra kunder om hur de kan handla tryggt på MediaMarkt under Black Friday. Om vi och våra kunder hjälps åt finns det alla möjligheter att göra sina inköp på ett både smidigt och tryggt sätt under årets Black Friday, säger Jenny Pedersén, kommunikationschef MediaMarkt Sverige.

Det här gör MediaMarkt för att skapa en trygg miljö under Black Friday:

• Utökade öppettider måndag-söndag för att sprida ut handeln som ett led i att minska risken för trängsel i varuhusen
  • Leveransalternativet ”drive in” erbjuds vilket gör att kunder kan göra sina inköp online och därefter hämta upp varorna på parkeringen utanför varuhusen. Varorna levereras direkt in i kundens bil.
  • Utökad kapacitet i e-handeln för att möjliggöra för fler kunder att göra sina inköp online
  • Tydligt informationsmaterial finns tillgängligt i både varuhus och e-handel för att påminna kunder om vikten av att hålla avstånd och följa de hygienrutiner som finns
  • Kövärdar på plats i entrén för att säkerställa att trängsel inte uppstår i eller utanför varuhusen
  • Antalet kunder som får vistas i varuhusen samtidigt begränsas och anpassas efter storlek på varuhus
  • Plexiglas är monterat framför sälj- och servicediskar
  • Handsprit finns tillgängligt runt om i samtliga varuhus
  • Munskydd finns tillgängliga i varuhusen för de medarbetare och kunder som önskar använda detta
  • Kontantbetalning undanbedes för att undvika onödig fysisk kontakt

MediaMarkt är en av Europas ledande återförsäljare av hemelektronik. Företaget grundades 1979 och ingår i tyska koncernen MediaMarktSaturn Retail Group. Framgångarna bygger på ett unikt sortiment av märkesvaror till låga priser, kompetent personal, utmärkt service och tydlig annonsering. För närvarande har MediaMarkt 28 varuhus i Sverige och koncernen över 850 varuhus i 13 europeiska länder. Gå in på www.mediamarkt.se för att besöka MediaMarkts e-handel.