Pelle Bånghäll (till höger) med nyblivna Europamästaren Andreas Lilliecrona och regerande nordiska mästaren Joacim Nyberg.

MED LEVERERAR LIVESTREAM OCH INTERNET TILL FIGHT CAMP WARBERG

Varbergs Thaiboxningsklubb - Fight Camp är en av Sveriges mest framgångsrika klubbar inom sporten och har fostrat såväl svenska mästare som nordiska och till och med europamästare. Pelle Bånghäll, klubbens ordförande, var under flera år dessutom svensk förbundskapten. Klubben huserar i nya lokaler på Birger Svenssons väg i Varberg där det dagligen pågår full aktivitet. Klubben har närmare 300 medlemmar i alla olika åldrar och sporten är lika populär hos tjejer som killar.

MED-Mediateknik har fått förtroendet att leverera internet, WiFi och livestreamtjänsten MEDcast till Fight Camp.

-Bredbandet har varit efterlängtat, men det som knockade oss (ursäkta ordvitsen) var MEDcast. Enkelheten och kvaliteten gör att vi nu kan filma, streama och analysera på ett supersmidigt sätt, säger Pelle Bånghäll på Fight Camp.

Mediatekniks streamingprodukt MEDcast är framförallt framtagen för idrott. En högupplöst kamera med separat mikrofon från Axis installeras av MED:s tekniker. Till systemet ansluts en fysisk strömbrytare och en röd ljusindikator på väggen. Ett tryck på knappen, lampan tänds, kameran streamar och spelar in. Ett tryck till på knappen, lampan släcks, streamingen avslutas och inspelningen lagras. All filmhantering går via Youtube och man väljer själv om det skall ligga publikt eller inte.

-För oss på Fightcamp är detta ett jättelyft, fortsätter Bånghäll. Nu behöver vi inte längre krångla med mobiltelefoner eller provisoriska lösningar. Vi trycker på en knapp så är vi igång. Eftersom kvaliteten är så hög fungerar streamen lika bra till tävling som träning och är alltid tillgänglig. Ett fantastisk redskap för att hjälpa våra fighters att bli bättre, avslutar Bånghäll.

MEDcast kan appliceras på en rad olika sporter. Dess enkla handhavande och höga kvalitet har gjort att den används väldigt flitigt.

-Vi på Mediateknik älskar idrott och vi tror att våra produkter kan hjälpa utövare i alla åldrar och på olika nivåer att utvecklas i sin sport. Vi vet också att idrottsklubbar ofta kämpar med ekonomin. Av denna anledning har vi tagit fram förmånliga erbjudande som innefattar både sponsring och ett djupare samarbete för klubbar som väljer att installera MEDcast, säger Christian Carlstein, försäljningsansvarig på Mediateknik.

Här är ett klipp från Fightcamps årliga klubbtävling i Varberg.
MEDcast livestream:

MEDcast är en av Mediatekniks streamingprodukter. Den andra är MEDview som levererar livesändningar över vackra vyer från olika platser i Sverige,