Kameror som både skyddar och alstrar information.

MEDIATEKNIK LANSERAR KAMERAÖVERVAKNING MED AI

AI kommer att förändra kameraövervakning i grunden. Kameror som passivt iakttar i väntan på brott eller händelse byts ut mot kameror som konstant samlar data för att kunna skapa olika former av analysunderlag baserat på metadata. Ett avgörande verktyg för t.ex. retail eller dagligvaruhandel som möjliggör värdefull kunskap om kundens köpbeteende, flöden, rörelsemönster m.m.

Det första AI-systemet Mediateknik lanserar, Rapid Review, är framtaget av Milestone som är marknadsledande inom plattformar för CCTV. Mediateknik är det första bolaget i Norden som levererar en molnbaserad version, vilket innebär att den enda hårdvaran som behövs fysiskt på plats är kameror. All analys sker i Mediatekniks datahall.

-Att kunna analysera metadata förändrar allt, säger Martin Aftevik, projektansvarig på Mediateknik. Vi kan, efter bearbetning, på några sekunder lokalisera rörelsemönster för enskild individ (brottsutredande) eller för stora grupper (marknadsanalys). Allt inom ramen för GDPR och kameraövervakningslagen. Mediateknik kommer alltså fortsättningsvis att leverera olika former av data till sina kunder.

-För att ta ett exempel kan systemet analysera hur människor rör sig, var de stannar upp, hur många som går in och ut ur en lokal och hur många som passerar. Information som är väldigt värdefull för t.ex. en affär eller i ett köpcenter. Systemet kan dock lika gärna räkna hur många män med blå jacka och hund som passerat en specifik lyktstolpe under de senaste tre veckorna. Med AI är det som klyschan säger; fantasin sätter gränserna, fortsätter Aftevik

AI kan också blixtsnabbt lokalisera enskilda personer och dess rörelsemönster vilket är till stor hjälp vid försvinnande eller vid brott. Att kartlägga en händelse snabbt är ofta helt avgörande i en utredning och till stor hjälp för polisen.

All analys sker på inspelat material och inte i realtid.

-Vi har arbetat med kameraövervakning i över 30 år och detta är det största teknikskifte som kommer att ske sedan analogt blev digitalt, avslutar Martin Aftevik.

Mediateknik har i dagarna påbörjat lanseringen och räknar med att merparten av deras över 1000 anslutna kameror kommer att vara utrustade med AI inom ett år.