Nyhet -

Pharma Online Apoteksmarknad - affärsnyheter om apoteksbranschen: Apoteksgruppens kunder nöjda med filmservice om hur läkemedel tas

Det samarbete som Apoteksgruppen inledde i oktober med portalen medicininstruktioner.se har slagit väl ut. Samarbetet innebär att Apoteksgruppen rekommenderar sina kunder att gå in på portalen där det finns instruktionsfilmer om hur olika läkemedel ska tas.
– Det är viktigt både för oss, för patienten och för hela samhället att ett läkemedel tas på rätt sätt. Därför har vi inlett det här samarbetet. Vi kan gå i god för kvaliteten på medicininstruktioner.se, säger Eva Fraenckel, affärsutvecklingschef på Apoteksgruppen, till Pharma Online Apoteksmarknad.
De instruktionsfilmer som läggs ut på portalen bygger på informationen på bipacksedeln eller i produktresumén, det vill säga information som är godkänd av Läkemedelsverket.
Reaktionerna på samarbetet har varit goda både internt och externt, enligt Eva Fraenkel.
– Apotekspersonalen tycker det känns bra att kunna använda den här relevanta informationen om hur ett läkemedel ska användas. Vi ser också på portalens besöksstatistik att många av våra kunder och deras anhöriga går in, ofta flera gånger, och tittar på instruktionsfilmerna. Många patienter kan inte ta emot all information om ett läkemedel vid läkarbesöket eller apoteksbesöket utan behöver repetera allting senare i lugn och ro.
www.medicininstruktioner.se är en samlingsportal på nätet med syfte att på ett och samma ställe samla instruktionsfilmer för alla läkemedel och medicinska hjälpmedel, oberoende av vilket företag som står bakom produkten.

• Sjukdomar

• förbättrad läkemedelsanvändning
  • informationsfilm
  • instruktionsfilm