Hjälp dina anhöriga söka digital vård – med nya tjänsten

För att undvika resor till vårdcentralen och långa kötider väljer fler och fler att testa digitala vårdtjänster. För äldre och personer med funktionsnedsättningar som saknar BankID eller har svårt att hantera modern teknik, är de här tjänsterna dock svåra att få tillgång till. Därför lanserar det digitala vårdbolaget Medicoo nu en tjänst som gör det möjligt att söka digital vård åt dina anhöriga.

De senaste åren har många upptäckt smidigheten i att göra sitt läkarbesök på distans via mobiltelefonen istället för att köa på överfulla vårdcentraler. På så vis har de digitala vårdtjänsterna gynnat både patienterna som sparar tid och den fysiska vården som kan fokusera på de patienter vars symptom kräver fysiska undersökningar.

Men samtidigt som den nya tekniken har underlättat för många finns det alltjämnt stora grupper som inte har tillgång till den. Ann Zyto, verksamhetschef på vårdtjänsten Medicoo, menar att det ofta är de patientgrupper som skulle ha mest nytta av den digitala vården som har svårast att utnyttja den.

– Det handlar dels om den delen av den svenska befolkningen som inte har BankID, exempelvis en del av den äldre befolkningen. En annan grupp är de som av olika anledningar har svårt att hantera datorer eller smartphones.

”Ett enkelt sätt att hjälpa till”

För att hjälpa dessa patientgrupper att ta del av den digitala vårdens fördelar har Medicoo nu lanserat en helt ny tjänst, genom vilken den som saknar BankID eller har svårt att hantera modern teknik kan ta hjälp av ett ombud för att kontakta Medicoo. Därmed får anhöriga, som ofta har en viktigt roll i de här patienternas vård, ett enkelt sätt att hjälpa till och underlätta sina närståendes vardag.

Därmed slipper de här patienterna åka till sjukhuset eller vårdcentralen för att undersöka symptom som lika gärna kan undersökas på distans.

– Vi tänker att detta kommer gynna en hel del äldre eller personer med funktionsnedsättningarsom dessutom verkligen har svårt att fysiskt ta sig till vårdcentralen. Vi gör detta eftersom vi blivit kontaktade av många anhöriga som vill kunna bistå sina närstående när de behöver hjälp för enklare åkommor.

Prova själv. Testa Medicoos nya tjänst här

• Sjukdomar