Unga talanger från Fanzingo vinner möte med skivbolaget NBL Nation

Under Medielabbets avslutningskväll fick deltagare visa upp sina produktioner för varandra men också för inbjudna från musikbranchen, media och bidragsgivare.  Den som höll i kvällens show var Momo, även känd från sin kanal Life of Momo på Youtube.

Kvällen gav deltagare från Fanzingos Medielabb möjlighet att spela upp sina egenskrivna och självproducerade låtar samtidigt som de, och publiken, fick ställa frågor till varandra om deras skapandeprocesser. De som visade upp sina musikproduktioner under kvällen deltog samtidigt i en tävling. Vinsten är ett besök på NBL studios där vinnarna får träffa producenten Pablo Paz och hans manager Pato Pooh. Vinnarna vann utöver detta även ett presentkort på 1000:- för att kunna köpa musikprylar de kan använda i sitt musikskapande.

De som vann var Jens Roger och SiL V, den ene intresserad av att producera och den andra av att skriva och rappa träffsäkra texter.

Motiveringen till varför just dessa två stod som kvällens vinnare var för SiL V "För ett otroligt varmt och inlyssnande öra, ett sjukt flow med texter som berör. Ditt genuina intresse för musiken och hiphopens historia och ditt unika driv att skapa, skriva och vilja nå ut med din musik". För Jens Roger var motiveringen "För din stora kärlek till musiken och att uthålliga undersökande av dess uttryck. Din alldeles unika förmåga att skapa och bjuda in andra att tillsammans med dig göra musik som berör och får oss att vilja skaka våra skallar".

Efter kvällens show lyckades vi få några ord med en av vinnarna, SiL V, som egentligen heter Silvie Adourian och är 17 år.

Vilka förväntningar har du inför besöket? - Jag har stora förväntningar och ser jättemycket fram emot att träffa dem! Jag vill få tips om skapandeprocessen och om musikbranschen. Det kommer vara spännande att få se deras studio och se hur andra artister jobbar!

Sil V berättar att får sin inspiration från rappare som Young M.A och Asap Rocky men även från hennes egna känslor och tankar. SiL V vill bli bättre på att skapa beats men hennes främsta fokus är att rappa och skriva texter.

"Jag rappar och skriver hellre på engelska eftersom att svenska inte är mitt modersmål, jag kan inte förklara mina tankar och känslor på svenska"

Vad gör Medielabbet för dig? - Det hjälper mig och ger mig motivation att skapa musik. Jag har även fått träffa folk och andra ungdomar med samma intressen som mig.

Fanzingos Medialabb är en plats för unga som vill att skapa eller berätta något med hjälp av någon form av media, med eller utan förkunskaper. På plats finns alltid kunniga pedagoger som coachar inom allt från att utveckla en idé till att spela in med en videokamera för första gången, redigera, eller gå igenom grunderna i att producera egna beats.

• Massmedia

• nblstudios