Gå direkt till innehåll
Rättvisaren 2021: Det här är samhällsgrupperna som upplever att de aldrig syns i den svenska mediebilden

Pressmeddelande -

Tre av fyra svenskar tycker att det är viktigt med representation i reklam och nyhetsrapporteringen. Ändå upplever en stor del av befolkningen att de uteblir i den svenska mediebilden. Det framgår tydligt i Rättvisaren 2021. Rapporten visar också att företag som misslyckas förmedla sin ställning i viktiga frågor som miljö, mångfald och jämställdhet riskerar att bli bortvalda av konsumenten.

För tredje året i rad släpper Mediekompaniet Rättvisaren, rapporten som undersöker hur representativ och inkluderande den svenska mediebilden är. 2019 undersöktes representationen bland nyhetsmedier och 2020 valde man att titta på hur olika grupper i samhället porträtteras och avbildas i reklamen. I årets Rättvisaren har Mediekompaniet med hjälp av Kantar Sifo denna gång undersökt hur svenskarna själva anser sig vara representerade i medieinnehållet. Rapporten visar att det är viktigt för en majoritet av befolkningen att känna sig representerade i nyhetsrapporteringen och reklam. Det anser nämligen drygt tre av fyra svenskar.

Dock visar det sig att den upplevda känslan av att vara representerad i mediebilden skiljer sig kraftigt mellan generationerna. Bland de yngre målgrupperna Millennials och Generation Z upplever minst en fjärdedel, att de ofta eller alltid känner sig representerade i såväl nyhetsrapporteringen som i reklam, vilket är signifikant fler än för övriga generationer. För The Silent Generation och Baby Boomers upplever istället majoriteten att de ibland eller aldrig känner sig representerade i vare sig nyhetsrapporteringen eller reklam.

– Våra tidigare rapporter visade på stora skevheter i representationen i både reklam och nyhetsrapporteringen. Inför arbetet med årets rapport ville vi istället undersöka hur befolkningen upplever att de blir representerade. Det är spännande att de äldre åldersgrupperna, som enligt tidigare rapporter syns allra minst i mediebilden, är de som i störst utsträckning anser att det är viktigt att känna sig representerade. Det bekräftar återigen vikten av att såväl redaktioner som marknadsavdelningar bör jobba än mer med att inkludera fler perspektiv, säger Ricki Rebecka Petrini, varumärkes- och hållbarhetsexpert på Mediekompaniet.

Därför väljer konsumenterna bort en produkt

För dagens mediekonsumenter är det inte bara representativitet som anses viktigt i kommunikation från företag. Det är nämligen flera stora frågor som står högt upp på svenska konsumenters agenda vid kontakt med ett varumärke. Hållbarhet, klimatfrågan, inställning till mångfald och jämställdhet är alla avgörande när konsumenter står inför ett val av produkt. Företag som misslyckas förmedla sin ställning till ovan ämnen riskerar enligt studien att bli bortvalda.

– Det är hög tid för varumärken att agera och förstå att ord måste leda till handling för att man ska uppfattas trovärdig. Den här rapporten visar hur viktigt det är för svenskar att företag berör deras egna hjärtefrågor. Man är till och med beredd att välja bort varumärken som inte delar ens egen världsbild, säger Ricki Rebecka Petrini, varumärkes- och hållbarhetsexpert på Mediekompaniet.

Läs hela Rättvisaren 2021 här.

Definition av generationerna i Rättvisaren 2021:

The Silent Generation: Personer födda mellan 1941–1945

Baby Boomers: Personer födda mellan 1946–1964

Generation X: Personer födda mellan 1965–1980

Millennials: Personer födda mellan 1981–1995

Generation Z: Personer födda mellan 1996–2005

Om undersökningen

Rättvisaren 2021 är gjord av Mediekompaniet i samarbete med Kantar Sifo. I hjärtat av rapporten finns en kvantitativ studie gjord bland allmänheten 16–80 år, dvs generationerna: The Silent Generation, Baby Boomers, Generation X, Millennials och Generation Z. Totalt intervjuades 2005 personer inom ramen för Kantar Sifos webbpanel. Årets studie innehåller dessutom en explorativ och kvalitativ analys för att skapa en förståelse kring hur människor tänker kring varumärken, medier och sociala plattformar idag. I denna etapp intervjuades trettiotvå personer inom generationerna Baby Boomers, Generation X, Millennials och Generation Z.

För ytterligare information, kontakta:

Peter Larsson, presskontakt

Mail: peter.larsson@agency.se

BILAGA

1. Produktbortval

Om du ska välja mellan två helt likvärdiga alternativ när det gäller funktion och pris, vad skulle få dig att välja bort det ena alternativet helt och hållet?

Bil           Livs-medel Semester-resa Mobil-telefon Klädes-plagg
Företagets rykte 58 % 48 % 60 % 55 % 48 %
Företaget är för mig okänt 39 % 28 % 41 % 43 % 21 %
Företagets inställning till inkludering 12 % 14 % 14 % 13 % 15 %
Företagets inställning till jämställdhet 17 % 18 % 19 % 17 % 23 %
Företagets inställning till klimat och miljö 41 % 44 % 38 % 32 % 43 %
Företagets inställning till sociala frågor 17 % 20 % 22 % 18 % 23 %
Företagets inställning till mångfald 14 % 16 % 16 % 13 % 18 %
Villkoren för de anställda 29 % 35 % 33 % 30 % 42 %
Var produkten är producerad/tillverkad 33 % 56 % 12 % 31 % 43 %

2. Vikten av representation bland generationerna

Generellt sett, hur viktigt är det för dig att känna dig representerad i den mediebild som du vanligtvis möter i kommunikationen från företag? Med representerad menar vi om du kan identifiera dig i de människor som figurerar i innehållet, i fråga om ålder, kön, utseende och livsstil.

Totalt            The Silent Generation

Extremt viktigt        2 % 2 % 2 % 2 % 2 % 3 %
Mycket viktigt 13 % 13 % 12 % 13 % 15 % 16 %
Ganska viktigt 32 % 37 % 31 % 30 % 33 % 36 %
Något viktigt 25 % 21 % 26 % 26 % 26 % 23 %
Inte viktigt alls 22 % 25 % 26 % 25 % 18 % 14 %
Vet ej 5 % 1 % 4 % 5 % 6 % 9 %

Generellt sett, hur viktigt är det för dig att känna dig representerad i den mediebild som du vanligtvis möter i nyhetsrapporteringen? Med representerad menar vi om du kan identifiera dig i de människor som figurerar i innehållet, i fråga om ålder, kön, utseende och livsstil.

Totalt         The Silent Generation

Extremt viktigt 5 % 6 % 6 % 5 % 4 % 5 %
Mycket viktigt 21 % 31 % 24 % 18 % 19 % 19 %
Ganska viktigt 30 % 32 % 27 % 28 % 33 % 32 %
Något viktigt 21 % 16 % 20 % 22 % 21 % 25 %
Inte viktigt alls 19 % 14 % 20 % 24 % 17 % 11 %
Vet ej 4 % 1 % 3 % 2 % 6 % 8 %

3. Den upplevda representationen bland generationerna

Generellt sett, hur ofta känner du dig representerad i kommunikationen från företag? Med representerad menar vi om du kan identifiera dig i de människor som figurerar i innehållet, i fråga om sett till ålder, kön, utseende och livsstil.

Totalt       The Silent Generation

Alltid      2 % 0 % 1 % 1 % 3 % 5 %
Ofta          18 % 8 % 8 % 18 % 27 % 30 %
Ibland      58 % 70 % 67 % 58 % 52 % 46 %
Aldrig       13 % 14 % 17 % 12 % 10 % 10 %
Vet ej        9 % 8 % 7 % 11 % 8 % 10 %

Generellt sett, hur ofta känner du dig representerad i nyhetsrapporteringen? Med representerad menar vi om du kan identifiera dig i de människor som figurerar i innehållet, i fråga om ålder, kön, utseende och livsstil.

Totalt       The Silent Generation

Alltid      2 % 3 % 2 % 2 % 2 % 5 %