KOMPLETT UTBILDNINGSPORTAL FÖR ST-LÄKARE

Att samordna en specialläkarutbildning har tidigare krävt sin Einstein. Nu är Medinet först i landet med en webbaserad utbildningsportal som samordnar hela utbildningsgången för ST- och AT-läkare.

Allt nödvändigt finns i Medinets webbsystem: samordning, dokumentation och uppföljning av utbildningen för ST- och AT-läkare. Men det riktigt unika är att portalen kan kopplas ihop med Medinets system för schemaläggning. Det gör det möjligt att samla hela utbildningsgången på samma ställe. Anna Apelgren är produktansvarig för Medinet. – Användarvänligheten är central för oss och vi har därför utvecklat portalen i nära samarbete med läkare och handledare. Det mesta kan skötas via telefonen eller läsplattan, något som dagens läkarstudenter och läkare är vana vid.

Både Socialstyrelsens och specialitetens mål integreras enkelt in i utbildningsportalen. Vägen för att nå målen visas med överskådlig visuell grafik. Här finns också fl era kommunikationskanaler mellan läkare, handledare, studierektorer och administratörer, till exempel chatt, e-post och SMS. Det finns även ett bibliotek för dokument, anmälningslistor till kurser, seminarier, möjlighet till annonsering av viktiga händelser.
– Genom att spara tid och tankekraft skapar portalen arbetsro på kliniken, säger Anna Apelgren.

På bara några år har Medinet blivit störst i Sverige på webbaserade scheman för sjukhus och kliniker. Anna Apelgren menar att det beror på förmågan att anpassa systemen efter varje verksamhets specifika behov. – Eftersom all teknisk kunskap finns inom företaget är vi vana att skräddarsy systemen. Varje lösning görs i nära dialog med kunden.

Systemen är lättanvända, flexibla och enkla att kombinera med varandra. – De kan även integreras med andra redan befintliga system, som till exempel lönesystem. Det här gäller även utbildningsportalen.

• Webbtjänster