Pressmeddelande -

Medivir presenterade sitt cathepsin K-program vid det pågående 31:a ASBMR mötet i Denver, USA.

Medivir presenterade prekliniska data för två läkemedelskandidater (MIV-710, MIV-711) från sitt catepsin K hämmarprogram på en posterpresentation vid det pågående ASBMR (American Society for Bone and Mineral Research) mötet.

Presentationen lyfte fram följande slutsatser:

De läkemedelskandidater som presenterades är potenta och mycket selektiva hämmare av humant cathepsin K, in vitro.

Hämmarna har även en fördelaktig affinitet för lysosomer vilket resulterar i en förhöjd effekt i en cellbaserad osteoklastmodell (Fuller et al., 2009) utan minskad selektivitet på cellnivå. När hämmarna doserats i djurmodeller har de tolererats väl och sänkt nivåerna av cirkulerande CTX-I (en markör för bennedbrytning) med upp till 95 procent.

Dessutom hade den bennedbrytande effekten en längre varaktighet än plasmaexponeringen av hämmarna, troligen beroende på en förlängd uppehållstid i de osteoklaster som är målceller. Den höga potensen och den förlängda tiden som man ser effekt in vivo tillsammans med en utmärkt selektivitet gör dessa läkemedelskandidater mycket lämpade för klinisk utveckling. Detta gäller terapiområdena benskörhet, osteoartrit, rheumatoid artrit och benmetastaser.

Posterpresentationen finns tillgänglig på Medivirs hemsida under IR&Media/ senaste presentationerna/ASBMR.

För ytterligare information, vänligen kontakta

Rein Piir, Finansdirektör och ansvarig för investerarfrågor Medivir, +46 (0)8 5468 3123, eller +46 708 537 292.

För mer information om Medivir, vänligen se bolagets hemsida:www.medivir.se

• Vetenskap, teknik

• benskörhet