Härlig stämning under världshistoriens första Simutmaning

Härlig stämning under världshistoriens första Simutmaning

När Medley bjöd in sina crawlkursdeltagare till en Simutmaning, var intresset stort i hela Stockholmsområdet. Deltagarna fick möjlighet att simma 25 meter, 50 meter och 100 meter frisim (crawl) med eltidtagning, funktionärer, speaker och livetiming. Precis som en riktig simtävling. Fast ändå inte.

- Vi valde att kalla det Simutmaning och inte tävling. Det handlar mer om att få ett personligt kvitto på hur långt man kommit i sin träning. Deltagarna sträckte sig från nybörjare som knappt simmat en hel 25:a frisim tidigare i sina liv, till mer rutinerade kursdeltagare som kört flera kurser och kommit upp på mer avancerad nivå, berättar Lisen Pettersson, simhallsansvarig i Tyresö Aquarena.

Simutmaningen arrangerades i Medley Tyresö Aquarena lördagen den 28 november. Deltagaravgiften på 150 kr gick oavkortat till Medleys samarbetspartner WaterAid.

Inför första start var nervositeten hos deltagarna påtaglig, men så fort de kom i vattnet var den som bortblåst. Nu ser Medley fram emot att arrangera Simutmaningen på nytt under 2016.

- Det var hur häftigt som helst och man blir stolt när man ser alla deltagare som tar ett rejält kliv utanför sin komfortzon. Vi hoppas på att genomföra en repris med ännu fler deltagare till våren, berättar Lisen Pettersson, simhallsansvarig i Tyresö Aquarena.

Varje år har Medley 2 000 kursstarter i sina crawlkurser. Många av deltagarna tar sedan steget vidare till regelrätt simträning hos den lokala simföreningen.

- Vi lär deltagarna grunderna i crawl. De som sedan vill gå vidare i sin simsatsning gör det ofta via Mastersgrupper i den lokala simföreningen. Den här Simutmaningen som vi genomförde i Tyresö är ett perfekt insteg för de som har funderingar på att ställa upp i någon av Simförbundets sanktionerade bassängtävlingar i framtiden, förklarar Hans Albrektsson.

Läs om hur deltagaren Sofia Demnert upplevde Medleys simutmaning.

Hans Albrektsson, Informationsansvarig, tel 010-450 90 15