Jonas Colting gästar Simpodden

Jonas Colting gästar Simpodden

Med en bakgrund som triathlet i världseliten har Jonas Colting blivit känd för allmänheten som hälsodebattör, författare och föreläsare de senaste åren. Vissa upplever Colting som en man med sunda och självklara tankar, andra ser honom som en provocerande åsiktsmaskin. Vi pratar bland annat om Sverigesimmet och reder ut vad Colting egentligen har emot fredagsmys.

Sverigesimmet som var ett välgörenhetsprojekt som Jonas Colting genomförde i fjol tillsammans med biståndsorganisationen WaterAid, som även Medley har ett samarbete med. WaterAid's vision är en värld där alla har tillgång till vatten och sanitet.

Sverigesimmet innebar att Colting simmade från Stockholm till Göteborg, en sträcka på över 600 km, målet var att samla in en krona per simmad meter. Den 6 juli 2014 hoppade Jonas i vattnet i Stockholm och simmade genom Göta Kanal, via Vättern och Vänern för att till slut komma fram till Göteborg den 15 augusti 2014. Den totala sträckan blev 640 km, utförd på 41 dagar, ett genomsnitt på 15,6 km simning per dag. Insamlingen slutade i strax över 700 000 kronor.

Jonas Colting intervjuas av Medleys Hans Albrektsson.

Lyssna på avsnittet via webben nedan eller genom podcastappen i din smartphone.