Renderingsbild GoCo Active Lab i Mölndal.

Byggstart för GoCo Active Lab

Nu sätts äntligen spaden i marken för GoCo Active Lab i Mölndal. En storskalig etablering med center för labb och forskning på avancerade terapier samt forskning på fysisk och preventiv hälsa. Medley kommer att drifta en del av anläggningen med bland annat två bassänger, en multiarena, gym och ett 400 kvadratmeter stort elitträningscenter. Satsningen har med sig aktörer som Sahlgrenska universitetssjukhuset, Chalmers och Göteborgs universitet.

I maj 2023 beslöt Sveriges innovationsmyndighet Vinnova att investera 160 miljoner i innovationsplattformen på GoCo Health Innovation City för att ge Sverige en världsledande roll inom life science, med placering i Mölndal utanför Göteborg.

Bara åtta månader senare byggstartas nu GoCo Active Lab där forskning kring nya läkemedel och terapier ska kombineras med ett unikt grepp för att påskynda utvecklingen inom förebyggande hälso- och sjukvård. Detta firades med ett stort event den 25 januari ihop med landets mest intressanta aktörer inom hälsa.

- Att projektet nu är igång är givetvis både spännande och efterlängtat. Vårt fokus på att få träningsovana människor in i träningsvanor matchar hela GoCos fokus på preventiv hälsa. Vi ser fram emot att få samarbeta med våra blivande grannar inom forskning, akademi och näringsliv, säger Daniel Almgren, VD på Medley.

GoCo Health Innovation City har på kort tid utvecklats till en plattform där akademi, privata och publika verksamheter samverkar för att tillsammans accelerera utvecklingen inom svensk hälsoinnovation. Nu tar forskningsklustret nästa steg med hälsosatsningen GoCo Active – projektet som ska förbättra folkhälsan genom att skapa bryggor mellan elit-, allmänidrott och den senaste forskningen inom idrottsmedicin och mental hälsa.

Medley fortsätter i och med samarbetet med GoCo Active sin satsning i Västsverige och den för Medley så viktiga inriktningen att jobba med folkhälsa genom att nu också börja arbeta med elitidrotten. Tillsammans med anläggningarna i Varberg, Kungsbacka och Fjärås kommer man att kunna ge regionens invånare ett unikt totalerbjudande.

Medley har avtal gällande cirka 25 procent av fastighetens yta och ser fram emot att bidra till att skapa ett center i världsklass genom nya gränsöverskridande samarbeten.

Multianläggningen GoCo Active Lab är designad av världsledande amerikanska arkitektkontoret SHoP som bland annat ritat huvudkontor för Google och YouTube.

För mer information kontakta:

Daniel Almgren

VD Medley

daniel.almgren@medley.se

TFN 070-340 48 05

Medley är Sveriges ledande aktör gällande drift av friskvårdsanläggningar och har idag verksamhet i 25 anläggningar fördelat på 19 kommuner. I flertalet fall bedrivs verksamheten i anläggningar som ägs av kommuner, men man har även egna installationer.

Medley jobbar målmedvetet mot att vara det självklara valet och den naturliga mötesplatsen i kommunen för en aktiv fritid på land och i vatten med en stark inriktning på preventiva insatser för en bättre folkhälsa. Drygt 4 milj personer besökare årligen Medleys anläggningar och omsättningen uppgick 2022 till 400 milj sek.