Deltagare i VillGott-projektet trivs i Vasalundshallen

Deltagare i VillGott-projektet trivs i Vasalundshallen

Engagerade handledare, gemenskap och en variation av träningsformer. På Medley Vasalundshallen pågår just nu en del av Solna stads projekt VillGott. GIH-handledaren Nathalie Holmström är övertygad om att den tio veckor långa träningsperioden kommer att ge goda resultat.

VillGott är ett projekt initierat av Solna stad med målsättningen att öka de äldre kommuninvånarnas livskvalitet. I friskvårdsdelen av projektet tränar deltagarna två gånger i veckan i en sluten grupp, ledda av handledare från Gymnastik- och Idrottshögskolan. Medley är en av de friskvårdsaktörer som sedan fyra år tillbaka ställer upp med lokaler för det populära projektet.

Nathalie Holmström, handledare från GIH, berättar att alla deltagare genomgår hälsotester före och efter träningsperioden för att se hur värdena förändras.

– Målet är att deltagarna under tio veckor ska få inspiration och motivation för att sedan träna vidare på egen hand - och det har vi märkt att många gör, säger Nathalie Holmström.

Under träningstillfällena får gruppen prova på flera olika träningsformer.

– Det är en variation av styrka, balans, kondition och rörlighet. Här i Vasalundshallen finns ju även möjlighet till skonsam träning i vattnet och det är populärt bland deltagarna, menar Holmström.

Leif Thunholm, en av deltagarna i träningsgruppen, menar att gemenskapen bidrar till att öka motivationen.

– Jag tycker att det är ett suveränt projekt. Det är bra stämning i gruppen och gemenskapen gör mycket. Jag har kommit igång med träningen igen och uppskattar de tips jag fått på övningar som inte belastar min rygg så mycket, berättar Leif Thunholm.

Tomas Sjöström, platschef Medley Vasalundshallen, tel 010-450 91 75

Hans Albrektsson, presskontakt Medley, tel 010-450 90 15