Giberts skola i Uganda har nyss fått rent vatten genom WaterAids arbete.

Kronprinsessan Victorias engagemang ger tusentals barn i Östafrika rent vatten

För att hedra Kronprinsessan Victorias mångåriga engagemang för vattenfrågor uppmärksammar WaterAid och Medley hennes 40-årsdag genom välgörenhetsinsamlingen ”Simma för Livet”. Simma för Livet genomförs den 17 oktober och för varje simmad meter skänks 10 öre upp till en miljon kronor till WaterAids arbete i Östafrika med att ge fler barn tillgång till rent vatten.

I år fyller Kronprinsessan Victoria 40 år och det uppmärksammar WaterAid och Medley genom evenemanget Simma för Livet. Kronprinsessan har verkat som WaterAids beskyddare sedan 2011 och hon har även visat stort engagemang för vattenfrågor i andra sammanhang.

Simma för Livet genomförs den 17 oktober, och för varje meter som simmas i någon av Medleys simhallar under den dagen skänker sponsorer 10 öre upp till en miljon kronor. Simhallarna håller öppet hela dagen och inträdet är gratis för alla deltagare. Simma för Livets två ambassadörer Therese Alshammar och Lars Frölander kommer medverka på plats i utvalda hallar för att stötta insamlingen.

Alla insamlade pengar går till WaterAids arbete i Uganda, Etiopien och Kenya med att se till så att fler barn får tillgång till rent vatten. Rent vatten är helt avgörande för att barn ska kunna överleva sina första år i livet, och varje dag dör nästan 800 barn av sjukdomar de drabbats av efter att ha druckit smutsigt vatten.

Kommentarer om Simma för Livet

Cecilia Chatterjee-Martinsen, generalsekreterare för WaterAid Sverige:

– Den svåra torka som har drabbat flera länder i Östafrika de senaste åren visar hur oerhört beroende vi människor är av rent vatten för att överleva. Och som vanligt är det barnen som drabbas värst. Därför är jag glad och stolt över att WaterAids beskyddare Kronprinsessan Victoria engagerar sig för den här viktiga frågan. Simma för Livet kommer verkligen förändra livet för tusentals barn i några av de mest utsatta samhällena i Östafrika, säger Cecilia Chatterjee-Martinsen.

Hans Albrektsson, informationschef för Medley:

– Vi hoppas såklart att så många som möjligt kommer till våra hallar den 17 oktober för att simma för livet. Lyckas deltagarna simma ihop en miljon är det en fantastisk bedrift som kommer göra stor nytta för barnen i Östafrika, säger Hans.

Lars Frölander, ambassadör för Simma för Livet:

– Jag hoppas att många vill göra som jag och simma för att fler barn i Östafrika ska få rent vatten att dricka. Tillsammans är jag övertygad om att vi kan simma de 1 000 milen för att nå miljonen, säger Lars Frölander.

Therese Alshammar, ambassadör för Simma för Livet:

– Hela mitt liv har handlat om vatten, och därför är det självklart för mig att stötta den här insamlingen och WaterAids arbete för barnen i Östafrika. Jag hoppas att så många som möjligt tar chansen att simma för livet i höst, säger Therese Alshammar.

Sponsorerna

WaterAid och Medley vill tacka alla sponsorer som gör det möjligt att arrangera Simma för Livet. De som har bidragit är: Tagehus, Tagebad, Göta Energi, Bengt Dahlgren Brand och Risk AB, Rockton, Malmsten, Scanacon, Credentia, Krägga Herrgård och Tammsvik.

Om projektet i Östafrika

Alla insamlade pengar från Simma för Livet går till ett WaterAid-projekt som genomförs i Etiopien, Uganda och Kenya. Det femåriga projektet syftar till att över 100 000 skolbarn ska få tillgång till rent vatten, toaletter och hygien i skolan.

Om WaterAid

WaterAid är en internationell organisation som arbetar för en värld där alla människor har tillgång till rent vatten och sanitet. Organisationen förändrar varje år miljoner människors liv genom ökad tillgång till rent vatten, sanitet och hygien i världens fattigaste samhällen. WaterAid samarbetar med lokala partners för hållbara och långsiktiga lösningar, och påverkar beslutsfattare att nationellt och globalt öka insatserna för dessa grundläggande behov.

I Medleys anläggningar är alla välkomna att idrotta, motionera, umgås, koppla av och ha roligt. Medley är Sveriges största privatägda operatör av kommunala bad- och friskvårdsanläggningar och driver 32 anläggningar i över 20 kommuner runt om i landet. Medley har cirka 300 anställda och omsättningen var 330 miljoner kr år 2016.