Hur skönt och kul kan inte en promenad i glada vänners lag vara

Medley vill hjälpa pensionärerna tillbaka till det sociala och aktiva livet

Gruppen 70+ har verkligen haft det tufft under pandemin. Självklara saker som att träffa släkt och vänner eller bara komma ut och röra på sig har varit svårt. Det vill Medley ändra på.

- Vi vill dra vårt strå till stacken för att hjälpa personer i gruppen 70+ att under så säkra förhållanden som möjligt återigen kunna träffa kamrater och andra människor i den här åldersgruppen. Att leva med den här typen av restriktioner under en sådan lång tid är givetvis jobbigt och påverkar en negativt, säger Claes Mittjas VD för Medley.

Medley kommer från oktober månad att erbjuda alla som är 70+ utomhusaktiviteter 1-2 gånger i veckan på alla anläggningar runt om i Sverige. Träning och socialt umgänge i form av promenader, stavgång, cirkelträning och en kopp kaffe efteråt står på programmet.

- Vi vill under de här aktiviteterna ha stort fokus på det sociala så att deltagarna får prata och umgås. Vi är säkra på att behovet är jättestort. Att vi sedan har ett fysiskt inslag i form av promenader eller cirkelträning gör det hela till en optimal aktivitet för den här gruppen, säger Medleys konceptchef för gruppträning och hälsa, Åsa Änghede.

Deltagarna köper 10-klippkort till subventionerat pris och inget medlemskap krävs. Aktiviteterna är öppna för alla. Man måste dock var 70 år eller äldre för att kunna delta.

Alla aktiviteter kommer att ha stort fokus på trygghet och säkerhet vilket betyder tydliga regler för deltagaren där alla hjälps åt för att hålla avstånd till varandra.

Medley är en av Sveriges ledande aktörer i bad- och friskvårdsbranschen och startade sin verksamhet 2001. Fler än 20 bad- och träningsanläggningar fördelade på 17 kommuner drivs idag av Medley. I flertalet fall bedrivs verksamheten i anläggningar som ägs av kommuner, men verksamhet bedrivs även i egna lokaler. Vi vill vara det självklara valet och den naturliga mötesplatsen i de kommuner vi verkar i för en aktiv fritid på land och i vatten.

2019 var omsättningen var 330 miljoner kronor och antalet fast anställda cirka 250 personer.