Karin Sjödin tillträder som CEO för Medpeople.

Karin Sjödin, tidigare COO, efterträder Kave Soultani som CEO för healthtechbolaget Medpeople. Hennes uppdrag är att vidareutveckla verksamheten och fortsätta resan mot att revolutionera sjukvården.

2019 började Karin Sjödin på Medpeople som Head of Sales, efter att ha arbetat i 13 år inom B2B- och B2C-försäljning på bland annat gymkedjan SATS och fitnessutbildningsföretaget LesMills. Närmast kommer hon från uppdraget som COO på Medpeople, som sedan 2021 även är verksamma i Nederländerna.

– Jag har varit på Medpeople i tre år nu och det har varit den roligaste och mest lärorika tiden i mitt arbetsliv. Jag är otroligt tacksam över att fortsatt få vara en del av detta otroliga team och ser fram emot min nya roll som VD, säger Karin Sjödin CEO på Medpeople.

Medpeople har utvecklats kraftigt under de senaste två åren genom att bland annat utöka bemanningsplattformen med en egen kategori för långa uppdrag, expandera internationellt, utöka konsultgruppen med undersköterskor med hjälp av ett egenutformat kvalitetstest, kroka arm med en av de största vårdorganisationerna i Amsterdam samt teckna ramavtal avseende bemanningsuppdrag för sjuksköterskor, psykiatriker och pediatriker inom hela Region Stockholm och Stockholms läns sjukvårdsområde. Nu kommer bolaget att fokusera mer på att förbättra bemanningsplattformen som används av vårdgivare och konsulter.

– Vi kommer nu att dra ner på expansionstakten utomlands och primärt fokusera på att öka lönsamheten i bolaget. Samarbetet mellan våra team på tech och sälj kommer att vara en avgörande nyckel för att uppnå våra mål och fortsätta utveckla vår fantastiska produkt, förklarar Karin Sjödin.

Kave Soultani ser fram emot att lämna över rollen som CEO, som han har haft sedan Medpeople grundades 2017. Att Karin Sjödin tar över, samtidigt som han fokuserar mer på bolagets strategiska möjligheter, har varit ett naturligt steg för bolaget.

– Vårdbranschen, både i Sverige och globalt, genomgår förändringar som medför stora utmaningar. Medpeople har en bra positionering i samband med detta, med många fantastiska möjligheter framför oss. Med Karin som VD möjliggör det mer tid för mig att fokusera på Medpeoples strategiska möjligheter så som kapitalanskaffning och partnerskap. Jag, resterande personer i grundarkollektivet och ägare har stort förtroende för Karin som CEO och vi ser fram emot att följa hennes resa, menar Kave Soultani en av medgrundarna av Medpeople och tidigare CEO.

Information – Medpeople

Medpeople är en plattform som kopplar ihop vårdpersonal med vårdgivare för temporära och permanenta jobb. Genom att ta bort mellanhänderna, och samla allt på ett ställe, blir rekryterings- och bemanningsprocessen mer effektiv. Det skapar större flexibilitet och bättre villkor för vårdpersonalen, samtidigt som techbolaget kan överträffa traditionella företag i snabbhet och leverans.

Vårdpersonal och vårdgivare matchas utifrån krav på kompetens, lönenivå och erfarenhet. Hela flödet, från ansökan till tidrapportering, hanteras direkt i appen. Medpeople är ett modernt sätt att rekrytera och anställa personal, utan dyra mellanhänder och manuell hantering.

Medpeoples mål är att bygga nästa generations plattform och att förbättra vårdyrket. Genom ökad transparens, moderna verktyg, bättre villkor och ett mer flexibelt arbetssätt kan Medpeople bidra till att sänka de skenande kostnaderna för bemanning och effektivisera rekryteringen.

För mer information, vänligen kontakta:

Agnes Ljung Lindberg, Marketing Manager

agnes@medpeople.se

• Hälso-, sjukvård

• business

Vi ger vården ny kraft.
Medpeoples mål är att bygga nästa generations plattform som ska accelerera sjukvårdsyrkets övergång till ett modernt, inspirerande och digitalt yrke. Detta genom att koppla ihop vårdpersonal med vårdgivare, helt utan mellanhänder. Medpeople skapar en transparent och effektiv rekrytering- och bemanningsprocess som överträffar traditionella företag i snabbhet och leverans.

Agnes Ljung Lindberg

Presskontakt Marketing Manager