Gå direkt till innehåll
Kompetensförstärkningsmedel gav kvalitetsledningssystem för innovativa kompressionsprodukter

Nyhet -

Det västsvenska bolaget PressCise har utvecklat en patenterad teknik för innovativa kompressionsprodukter. Lundatex®-produkterna som består av bland annat bandage och strumpor, garanterar ett precist måltryck oberoende av vem som applicerar dem och även oberoende av benstorlek och form. Produkterna används främst för behandling av olika bensjukdomar, som venös insufficiens, ödem, venösa bensår, lymfödem med mera.

PressCise har just avslutat ett projekt som fick medel ur vår Kompetensförstärkningsutlysning och vi kontaktar därför CTO Josefin Damm för att fråga vad man gjort för finansieringen.

- Målet för projektet var att implementera ett kvalitetsledningssystem, ett så kallat QMS, för medicintekniska produkter och också höja företagets kompetens inom kvalitetsarbete. I och med EU:s nya förordning för medicintekniska produkter, MDR, som trädde i kraft i maj 2021, behöver PressCise upprätthålla ett QMS. Tack vare finansieringen har bolagets interna kompetens inom kvalitetsledningsarbete kunnat öka samtidigt som bolagets konkurrenskraft på marknaden har stärkts. Vi är övertygade om att detta projekt har lett till bättre kontroll av våra interna processer samt kommer att leda till en högre kvalitet på våra medicintekniska produkter.

Vad roligt att höra! Vad händer härnäst?

- Vi kommer att fortsätta arbetet med implementering av alla procedurer som vi upprättat under projektet, samtidigt som vårt arbete med att få ut våra kompressionsprodukter under varumärket Lundatex® fortsätter. Vi har bland annat startat upp lite fler testkliniker runt om i Sverige och vi ser ett ökat intresse framförallt för vår kompressionsstrumpa Lundatex® stocking, inte minst i samband med ett ökat fokus på hem- och egensjukvård som bland annat växer fram i pandemins kölvatten.

PressCise har sitt ursprung i ett tvärvetenskapligt forskningsprojekt mellan Chalmers Tekniska högskola och Högskolan i Borås, samt Smart Textiles. Inovatörer är bland annat professor Torbjörn Lundh, biomatematiker vid Chalmers samt vicerektor vid Göteborgs Universitet och professor Erney Mattsson, kärlkirurg vid NTNU Trondheim, samt Josefin Damm som är textilutvecklare och CTO på PressCise.