Gå direkt till innehåll
Nu ökar möjligheten för företag och verksamheter i medicinteknikbranschen att arbeta mer jämställt och inkluderande

Nyhet -

Projektet Inkluderande Innovation lanserade under 2021 ett material som ska hjälpa företag och verksamheter i första hand i den medicintekniska branschen att arbeta mer jämställt och inkluderande. Det gjorde vi vid två event; ett på svenska och ett på engelska. Du kan nu ta del av materialet och presentationerna på Youtube!

Inkluderande Innovation är ett projekt inom det strategiska innovationsprogrammet Medtech4Health som syftar till att svensk medicinteknisk innovation ska blir mer träffsäker, relevant och kraftfull när den också är jämställd och inkluderande.

Ett aktivt jämställdhetsarbete och ett normkritiskt arbetssätt kan bidra till nya arbetssätt, till att man upptäcker nya målgrupper och inte minst att man utvecklar nya, ännu bättre medicintekniska produkter och tjänster. Med ett mer inkluderande synsätt kommer produkter och tjänster i större utsträckning att bli mer målgruppsanpassade så att de ännu bättre kan möta behoven hos såväl vårdprofessioner som patienter.

En ökad medvetenhet om jämställdhet, mångfald och ett normkritiskt arbetssätt kommer på sikt att ge konkurrensfördelar som kan bli oerhört viktiga för ett företag. Inte minst då såväl vår nya lagstiftning som Agenda 2030 tar allt större plats.

Det nya materialet vänder sig främst till verksamheter med ett stort engagemang i medicinteknisk forskning och utveckling- såväl studenter, entreprenörer och forskare - men kan användas även av andra. Hör av dig till Malin Hollmark för att prata om inkludering och höra mer om arbetet som pågår!

Maila: Malin.Hollmark@swedishmedtech.se

Se filmerna från lanseringseventen här:

Presentation av materialet på svenska från 30 augusti 2021

Iris Öhrn (In English)

Isabel Gonçalves (In English)

Och här hittar du mer om inkludering:

Läs mer om projektet här

Ladda ner materialet här

Lena Strömberg

Presskontakt Programdirektör +46 708 556878

Välkommen till Medtech4Health!

Medtech4Health arbetar för att fler medicintekniska idéer och lösningar ska implementeras i vården och komma till nytta för patienter. Tillsammans med vård och omsorg, akademi och näringsliv skapas värde för patienterna och en stärkt medicinteknisk industri. Medtech4Health finansieras av regeringen via innovationsmyndigheten Vinnova och av programmets deltagande parter.

Medtech4Health