Programdirektör Lena Strömberg. Foto: Anja Callius.

Nu tar Lena Strömberg rodret på Medtech4Health

Första oktober klev den nya programdirektören Lena Strömberg ombord på Medtech4Health. Hon inleder med en rejäl intervjurunda med partners, styrelse, projektledare och intressenter. Allt för att skapa en god grund till en expansiv tredje etapp av Medtech4Health.

– Först och främst vill jag tacka Malin Hollmark som gjort ett fantastiskt jobb som tillförordnad programdirektör. Nu går hon tillbaka till Swedish Medtech och som nationell nodkontakt så vi fortsätter arbeta tillsammans med övriga parter i programmet stärka svensk medicinteknik för en hållbar utveckling av vård och omsorg, säger Lena Strömberg, programdirektör för Medtech4Health.

Starten som programdirektör inleds med en omfattande intervjurunda med programmets partners och intressenter.

– Målet är att skapa en komplett bild av verksamheten och fånga upp uppkomna resultat, idéer, tankar och målsättningar från alla våra duktiga medarbetare och partners. Denna kunskap ska sedan ligga till grund för den fortsatta verksamheten i Medtech4Health, säger Lena Strömberg.

Vässar verktygen

Även om programmet går in i sin tredje etapp så handlar det inte om att fortsätta i gamla hjulspår, betonar hon. Istället ser hon möjligheter till att inte bara vässa programmets befintliga verktyg och metoder utan också utveckla nya för att skapa hävstångseffekter samt ännu bättre nå det strategiska innovationsprogrammets målsättningar.

– En del av detta är även att stärka det långsiktiga, strategiska arbetet genom att inte bara involvera både styrelse och partners utan även andra intressenter och aktörer, säger hon.

Bland det som redan blivit tydligt är att programmet och dess resultat behöver bli mer synligt, även via andras plattformar och arenor.

– I dag är når vi ut på ett framgångsrikt sätt genom våra egna kanaler och event. Nu behöver vi även engagera oss starkare tillsammans med andra för att sprida våra resultat, kunskaper och lärdomar till fler.

Sprida kunskap till fler

En starkare samverkan med andra öppnar också för bättre kunna sprida lyckade metoder och arbetssätt kring till exempel implementering till fler vårdgivare.

– Något jag verkligen brinner för är att skala upp lärandet till en nationell nivå. Där måste vi arbeta mer tillsammans, över aktörsgränserna, för att nå våra mål. Detta är också målet med de strategiska innovationsprogrammen: att lägga grunden för en hållbar innovation genom samarbete.

Hon betonar den betydelse som de olika projekten i programmet haft för programmets utveckling.

– Vi ska stärka spridningen av våra resultat och här är projektdatabasen en av flera guldgruvor inom programmet. Under nästa år ska vi följa upp projekt och bolag för att se hur de har utvecklats och vilka kunskaper och lärdomar de rymmer som kan spridas till fler och för att stödja dessa att ta nästa steg, säger Lena Strömberg.

Här kan du läsa mer om Lena Strömbergs bakgrund.

Lena Strömberg

Presskontakt Programdirektör +46 708 556878

Välkommen till Medtech4Health!

Medtech4Health arbetar för att fler medicintekniska idéer och lösningar ska implementeras i vården och komma till nytta för patienter. Tillsammans med vård och omsorg, akademi och näringsliv skapas värde för patienterna och en stärkt medicinteknisk industri. Medtech4Health finansieras av regeringen via innovationsmyndigheten Vinnova och av programmets deltagande parter.

Medtech4Health