Mendly och Under Kevlaret i samarbete för unga killars psykiska hälsa

Vi är stolta över att presentera vårt samarbete med Under Kevlaret - en organisation där killar stöttar killar.

Under Kevlaret är en ideell organisation som sedan 2016 jobbar för unga killars hälsa och vill att alla killar ska ha någon att prata med när livet händer, vilket inte är självklart i och med att det är stor brist på stödverksamhet för killar.

Under Kevlaret har, bland många andra initiativ, en stödchatt för killar som är öppen fyra kvällar i veckan där det jobbar cirka 20 volontärer. En värdefull del i samarbetet är att Mendly och Under Kevlaret kan hänvisa stödsökande/patienter vidare till varandra och på så vis komplettera verksamheterna på ett bra sätt.

“Det här samarbetet är så viktigt! Vi på Mendly brinner lite extra för de som annars inte hade sökt hjälp. Vi vill hjälpa Rasmus, 21 år i Sollefteå, som aldrig skulle ta sig till en psykolog och prata face 2 face. Under Kevlaret är något helt unikt och fantastiskt fint. Jag är övertygad om att vi kommer att åstadkomma mycket för killars hälsa tillsammans.” Säger Sebastian Ralph, VD och grundare av Mendly och samtalsterapeut.

Hur låg kan en tröskel bli?

Tillsammans jobbar Mendly och Under Kevlaret för att sänka trösklarna så att fler killar ska bli hjälpta och på det viset minska personligt lidande. Att minska stigmat kring att män inte kan prata om sina känslor eller söka hjälp om de mår dåligt är en viktig nyckel.

“Vår chatts största funktion är att ge killar en plats att få berätta något de bär på för första gången. Att bara kunna få testa att sätta ord på det som känns. Där är vårt största uppdrag att bara lyssna. Vi upptäcker såklart att många som vi pratar med skulle behöva professionellt stöd, och då känns det väldigt fint att kunna göra vägen till det professionella stödet kort genom att hänvisa till Mendly.” Säger Mårten Granlund, grundare av Under Kevlaret.

Motivation med Mendly & Under Kevlaret - Join us!

Varmt välkommen att prata motivation med Mårten och Sebastian på Twitch den 14/4 kl.20.00! Join us om du vill ställa frågor, ha stöd eller bara få bra tips och tricks på hur man håller motivationen uppe i dessa galna tider - twitch.tv/underkevlaret

Vi ses! 🧡