Alla vill ha flow, få vill fokusera…

Har nyligen följt en artikelserie i DN om flow. Forskare, konstnärer och en känd idrottsprofil berättade om sina upplevelser av flow. Samtliga sätter förmågan att fokusera, för att komma i flow, högt. Inte så konstigt, den ena förutsätter den andra. Samtidigt är fokustid en stor bristvara i ett samhälle där vi vill och behöver prestera.

Många har nog upplevt känslan av flow. Den där härliga känslan när det man gör flyter på utan ansträngning och med fantastiska resultat. De stunder när det känns allt annat än slitsamt att prestera. Det är bara härligt och vi mår utmärkt. Vi vill gärna ha mer!

I det högpresterande arbetsliv många navigerar i, vore det fantastiskt med mer flow. Då skulle vi troligen inte slita så hårt på våra resurser och vår hälsa.

I sammanhanget kan jag inte låta bli att reflektera över det som framkom så tydligt i det interaktiva träningsverktyg jag driver för att hjälpa till att skapa en mer mentalt ergonomisk arbetsmiljö, som ger hjärnan bättre förutsättningar för både prestation och välmående. Under den fyra veckor långa spelomgång, som nyligen avslutades, var reflektionerna kring det som kallas fokustid många och det framkom tydligt att de flesta ansåg sig ha få möjligheter till att själva skapa fokustid.

Det var därför oerhört intressant att följa vad som hände när deltagarna succesivt fick träna på att skapa fokustid själva och utvärdera hur prestation och tidsåtgång påverkades. Majoriteten upptäckte tre saker:

1) det går att skapa fokus i sin befintliga arbetsmiljö
2) det blir mer gjort
3) det går snabbare
4) det känns mindre stressigt

Några klipp bland kommentarerna:

…skönt att få fokusera på en sak helt och hållet… det går snabbare och lättare när man inte har en massa annat i huvudet som snurrar och när man inte riskerar att bli störd….längre fokustid gjorde det lättare att göra kopplingar och tänka framåt strategiskt… använde fokustid, blev klar i ett nafs… saker blir gjorda om man bestämmer sig att fokusera på en sak i taget…

Framför allt värmer denna kommentar mitt hjärta:

Jag är mest nöjd med att jag har övat på att rikta min uppmärksamhet och att fokusera på en sak i taget. Jag blir lätt störd och har varit mycket stressad en lång period. Känns verkligen att det hjälper, att det ger hjärnan vila.

Begreppet flow myntades av den amerikanske psykologiprofessorna Mihaly Csikszentmihalyi. Enligt honom är flow ett psykiskt tillstånd som uppstår när en person med tillräcklig medvetenhet ägnar sig åt en verksamhet med ett definierat mål. Flow kännetecknas av... Läs fortsättningen här!

Anneli Godman föreläser, utbildar, coachar och skriver om Mental Ergonomi.

• Konsultverksamhet

• fokus
  • flow
  • koncentration
  • psykisk ohälsa

Anneli Ekström Godman, "den ofrivillige stressexperten", har en vision: att sprida kunskap om hur vi kan fungera på topp utan att bränna ut oss. Det går att kombinera hög produktivitet och välmående. Neuroledarskap och Mental Ergonomi erbjuder kunskap och träning. Verksamheten drivs inom Rindö Re AB.