Dagliga livshot på jobbet presenterades på seminarium

Varje dag utsätts vi för livshot på jobbet. Enligt hjärnan. Det kan räcka med två kollegors huvuden tätt tillsammans när du går förbi för att din hjärna ska känna sig utfryst och därmed hotad. När hjärnan upptäcker hot prioriterar den att minimera dem. Då är vi inte produktiva. Hoten är flera. Deltagarna i ett seminarium på Kastellet 20/6 fick dem presenterade. Intresset var stort.
   Det blev fullsatt på seminariet som anordnades av Anneli Godman och Mental Ergonomi. I den vackra och historiska miljön presenterades rykande het forskningsbaserad kunskap om hjärnan kopplad till prestation.
   Deltagarna fick en inblick i hjärnans funktion vid hot och vad den tolkar som hot i vår moderna värld. Det handlar ofta om frågor knutna till vårt sociala liv. Inom Neuroleadership Institute har man kartlagt fem domäner som väcker samma reaktioner i hjärnan som när vi utsätts för fysiskt livshot: Anknytning, Status, Säkerhet, Autonomi och Rättvisa, sammantaget ASSAR (på eng SCARF =  Status, Certainty, Autonomy, Relationsships, Fairness). Anneli har valt att översätta och jobba med svensk terminologi.
   ASSAR kan sätta igång hotsystemet i vår hjärna, var domän för sig eller i kombination. Utsätts vi för utanförskap, genom att till exempel inte få tillgång till samma information som andra upplever hjärnan både bristande anknytning och brist på rättvisa. Hotet drar igång och hjärnan prioriterar att minimera hotet och slutar att vara produktiv.
   Upplever vi däremot att vi får tillhöra gruppen och får likvärdig information som andra, verkar ASSAR åt andra hållet och  hjärnans belöningssystem aktiveras istället och vi kan jobba och prestera effektivt.
    En trött och överbelastad hjärna har mycket lättare att tolka företeelser som hot än en alert hjärna. Det är här vår egen påverkan kommer in i bilden. Med den höga stressnivå som råder på många arbetsplatser idag är det många hot som drar igång helt i onödan. Det kostar tid, energi, konflikter och pengar.
   På seminariet fick deltagarna lära sig att vårda sitt arbetsminne för att hålla hjärnan i ett tillstånd som inte är så "hotkänsligt". De fick också lära sig att använda sin känslobroms, när hot ändå uppstår, för det kommer att hända. För att klara av att "koppla in sin AC" (känslobromsen sitter i en del av hjärnan som kallar anterior cingulate cortex) gäller det att kunna medvetandegöra hoten och sätta ord på känslan. Eller att omvärdera det som händer. Det kan kräva en del träning och övning, väl värd att göra.
   Känslokontroll ska inte förväxlas med känslokyla eller att lägga "locket på". Att erkänna känslan av obehag när vi känner oss utsatta för utanförskap och orättvisa är effektivt. Förutsatt att vi också sätter punkt och inte fortsätter att "älta" känslan. Med fMRI (magnetröntgen) kan man se att detta är det mest effektiva sättet att hantera starka, primitiva känslor, de känslor som urhjärnan drar igång vid hot. De känslor som väldigt många går omkring med på jobbet idag. Betänk bara hur många domäner i ASSAR en omorganisation kan dra igång.... Och att vi förväntas vara produktiva medan den pågår...
   Att jobba med ASSAR skulle minska mycket stress på arbetsplatser. Liksom att vårda arbetsminnet och lära sig att hantera känslobromsen. Hjärnan är omformningsbar och fantastisk - om än lite lättskrämd och känslig!
Mental Ergonomi
anneli@agodman.se