Den energiske chefen - och gränslöshet

"Vi är inte gränslösa. Men när vi använder hjärnan smart kan vi uppnå gränslöst mycket."

Anneli Godman, expertskribent hjärna, stress och prestation på motivation.se:

"I min coaching har jag på senare tid stött på flera som blir stressade av chefens energi. ”Chefen yr in på kontoret som en virvelvind, drar in oss en stund, droppar en massa saker som ska göras lite här och där och virvlar sedan ut igen. Kvar står vi och undrar vad som hände och vad vi ska göra nu.” Ungefär så uttryckte en kvinna det.
   En annan reflekterade över hur lugnt det blivit sedan hennes chef slutat. Han var omtyckt, inspirerande och oerhört drivkraftig. Och han förväntade sig att medarbetarna skulle vara tydliga med gränsdragningarna för sin förmåga. Men många tyckte det var obehagligt. De var rädda att verka negativa och otjänstvilliga så de höll god min. När chefen slutade upplevde de att arbetsron äntligen infann sig på kontoret.
   Många som är chefer är mycket drivkraftiga och har tusen järn i elden och många bollar i luften. Allt vad ni vill för att beskriva en riktigt energisk chef. De är ofta mycket positiva individer som gärna säger ja till stora utmaningar, tänker stort och ständigt blickar framåt. Ingenting är omöjligt och flexibiliteten är enorm. Det är väl ofta på dessa premisser man blir chef! Och intet ont i detta!
   MEN… Många av dessa fantastiska visionärer har inte förmågan att se och förstå hur de påverkar sin omgivning. Att energin kan bli tärande för kollegorna." Läs mer...

• hjärna