Anläggningen renar oljeförorenat avfall på Haraholmen inom affärsområdet Avfall & Återvinning

Leveransprovning av ultrafilter med keramiska membran

Ett ultrafilter med keramiska membran har leveransprovats och står nu redo för driftsättning hos Pireva AB i Piteå.

Det är en befintlig anläggning som levererades för 20 år sedan som behövde kompletteras med ytterligare kapacitet. Helt klart en modernisering av systemet då den bestyckats med den nya generationens keramiska membran. Vilket innebär betydligt tätare membran och en bättre avskiljning av framförallt olja. Den är också utrustad med ett modem vilket möjliggör programändringar samt fjärrstyrning av anläggningen från Mercatus personal på distans.