Deltagarna på RISE-projektet på mötet i mitten av november

Mercatus Engineering i RISE-projekt om vattensymbios

English version below

Hur kan producerande industrier minska sin vattenförbrukning? Det är en av frågorna som ett nytt RISE-projekt i Vimmerby och Visby ska ta reda på. Mercatus Engineering, som har hög kunskap inom filtrering, är med i expertgruppen.

Vattensymbios i Vimmerby

Det är nog inte många som på rak arm kan förklara vad ordet "vattensymbios" betyder och vad det kommer att innebära i Vimmerby återstår att se. Men sedan i somras har flera större företag, bland andra Arla och Åbro bryggeri, börjat samarbeta i ett RISE-projekt kring just vattenanvändning. Vimmerby är utvalt tillsammans med Visby eftersom grundvattenmagasinens nivåer är kritiskt låga i just våra områden och får fungera som case i det här första projektet. Mercatus Engineering som har nära 50 års erfarenhet av vattenrening blev tidigt engagerade i frågan:

-Vi hade första initiala mötet i december 2019 för att staka ut vägen fram och nu är vi igång, säger Pär Bragsjö, VD på Mercatus.

Ordet symbios innebär att dela på resurser på ett sätt så att alla parter gynnas. Inom industriell symbios är det producerande företag som försöker hitta vägar för att bättre hushålla med gemensamma resurser - i detta fall vatten.

-Vi har flera större företag i Vimmerby som använder vatten som huvudresurs i sin produktion. De får spillvatten som vi nu vill hitta sätt att återanvända, berättar projektledaren Lina Lindahl, RISE.

Tanken är att ett företags restprodukt kan bli ett annat företags resurs. På så sätt används resurserna på ett mer effektivt sätt. Därför är industriell symbios en viktig del inom den cirkulära ekonomi, som nu tar fart i Sverige.

Identifiera lösningar

Projektet, som pågår under 17 månader, ska undersöka om det går att återanvända vattnet från en industri till en annan och på vilket sätt. Målet är att se över lokala förutsättningar och kartlägga olika aktörers behov av kvantitet och kvalité. Därefter utformas och utvärderas olika lösningar för att återanvända vatten. Processen pågår parallellt i Visby och Vimmerby med hänsyn till respektive orts förutsättningar.

- Vi har redan haft flera intressanta workshops där vi undersökt vad som behövs göras och vilka tekniska möjligheter som finns. Detta är bara starten. Jag är övertygad om att vi kommer hitta modeller för vattensymbios som fungerar även på andra orter, menar Pär Bragsjö.

Möjligheter med symbios

Många verksamheter i andra delar av landet har börjat se restprodukter som affärsmöjligheter och intäkter, istället för problem och kostnader. De företag, och andra verksamheter, som redan idag arbetar i industriell symbios ser en ökad lönsamhet och miljönytta som resultat.

- Vår filosofi är enkel. Vi värnar om våra resurser och strävar ständigt efter högsta kvalitet och minimal miljöpåverkan. Därför är vi är glada över att Vimmerby får stå modell för den här typen av symbiosprojekt, avslutar Pär.

Läs mer om projektet

Mercatus Engineering in RISE project on water symbiosis

How can producing industries reduce their water consumption? That is one of the questions that a new RISE project in Vimmerby and Visby will find out. Mercatus Engineering, which has a high level of knowledge in filtration, is part of the expert group.

Water symbiosis in Vimmerby

There are probably not many people who can directly explain what the word "water symbiosis" means and what it will mean in Vimmerby remains to be seen. But since last summer, several larger companies, among others Arla and Åbro brewery, have started to collaborate in a RISE project specifically around water use. Vimmerby is selected together with Visby because the groundwater reservoir levels are critically low in our areas and can serve as a case in this first project. Mercatus Engineering, which has close to 50 years of experience in water treatment, became involved in the issue early on:

-We had the first initial meeting in December 2019 to set out the way forward and now we are up and running, says Pär Bragsjö, CEO at Mercatus.

The word symbiosis means sharing resources in a way that all parties benefit. Within industrial symbiosis, it is producing companies that try to find ways to better manage shared resources - in this case water.

-We have several larger companies in Vimmerby that use water as the main resource in their production. They receive waste water that we now want to find ways to reuse, says project manager Lina Lindahl, RISE.

The idea is that one company's residual product can become another company's resource. In this way, resources are used more efficiently. Therefore, industrial symbiosis is an important part of the circular economy, which is now gaining momentum in Sweden.

Identify solutions

The project, which runs for 17 months, will investigate whether it is possible to reuse the water from one industry to another and in what way. The goal is to review local conditions and map the needs of various actors in terms of quantity and quality. Different solutions are then designed and evaluated to reuse water. The process takes place in parallel in Visby and Vimmerby, taking into account the conditions of each location.

- We have already had several interesting workshops where we investigated what needs to be done and what technical possibilities exist. This is just the beginning. I am convinced that we will find models for water symbiosis that also work in other locations, says Pär Bragsjö.

Possibilities of symbiosis

Many businesses in other parts of the country have started to see residual products as business opportunities and income, instead of problems and costs. The companies, and other businesses, which already today work in industrial symbiosis see increased profitability and environmental benefit as a result.

- Our philosophy is simple. We protect our resources and constantly strive for the highest quality and minimal environmental impact. Therefore, we are happy that Vimmerby can be a model for this type of symbiosis project, concludes Pär.