Nu har de första bilderna på andra generationens Mercedes-AMG GT Coupé släppts.

Andra generationen Mercedes-AMG GT Coupé får baksäte och fyrhjulsdrift.

Nu har de första bilderna på andra generationens Mercedes-AMG GT Coupé släppts. Liksom sin föregångare är den både byggd och utvecklad hos AMG i Affalterbach. Den nya modellen blir betydligt mer användbar för vardagsbruk tack vare mer utrymme och går att få med 2+2 sittplatser. Den får också fyrhjulsdrift som standard.

Andra generationens Mercedes-AMG GT Coupé är den nya toppmodellen från prestandaexperterna i Affalterbach och den femte serien som kommer ut från fabriken.

Den nya modellen skiljer sig från sin föregångare bland annat genom betydlig större innerutrymmen med utökad plats både för människor och bagage. Detta gör också att det för första gången går att beställa sin AMG GT med 2+2 sittplatser och att sikten förbättrats betydligt.

Bilen är försedd med mängder av tekniska lösningar som till exempel aktiva krängningshämmare, aktiv aerodynamik och styrbar bakaxel. Den har även den helt variabla fyrhjulsdriften AMG Performance 4MATIC+.

Interiören är ”hyper analog” vilket betyder att den använder en analog presentation av digital information. Det går också att få en head-up display som visar relevant info i tre dimensioner. Allt är fokuserat på förarens kontroll och upplevelse.

Tillsammans skapar detta en äkta sportbil som är lika rolig på banan som på vägen dit. Och som går att använda i vardagskörning utan minsta uppoffring.

Inledninsgvis kommer bilen i två utföranden – båda med 4.0-liters dubbelturbo V8 byggda enligt principen ”En man. En motor.”
GT 63 4MATIC+ (14.1 l/100 km*) är på 585 hk/800 Nm. Toppfarten är 315 km/tim och 0-100 går på 3,2 sekunder.
GT 55 4MATIC+ (14.1 l/100 km*) levererar 476 hästkrafter och har ett maximalt vridmoment på 700 Nm. 0 – 100 tar 3,9 sekunder och toppfarten är 295 km/tim.

För mer information och fullständig teknisk specifikation, läs här:

(* prel värden)