Nu visas den första försmaken av Mercedes-Benz omtalade kommande hyperexklusiva Mythos-serie. Concept Mercedes-AMG PureSpeed är en helt öppen 2-sitsig bil utan vare sig tak eller vindruta.

Concept Mercedes-AMG PureSpeed – Första glimten av nya Mythos-serien

Nu visas den första försmaken av Mercedes-Benz omtalade kommande hyperexklusiva Mythos-serie. Concept Mercedes-AMG PureSpeed är en helt öppen 2-sitsig bil utan vare sig tak eller vindruta som inspirerats av märket legendariska racerbilar. Total 250 exemplar kommer att byggas.

Det är ingen slump att konceptbilen visas upp i samband med upptakten till årets upplaga av Monacos Grand Prix. Bilen är en direkt hyllning till racing och är en helt öppen, tvåsitsig sportbil utan vare sig tak eller vindruta, som ska ge en Formel 1-känsla för två personer. Bilen är en försmak av vad vi kan förvänta oss av den exklusiva Mercedes-Benz Mythos-serien.

”Concept Mercedes-AMG PureSpeed ger det mest direkta sättet att uppleva prestanda och körglädje. Radikalt öppen, utan vare sig tak eller vindruta. Du kan uppleva ljus, luft och passion helt utan filter och med alla dina sinnen. Konceptet för vår första Mythos-bil förkroppsligar höjden av exklusivitet”, säger Michael Schiebe, styrelseordförande i Mercedes-AMG GmbH.

Bilen är en hyllning till Mercedes-Benz racingtradition, med ren och kompromisslös design, innovativa material och modern teknologi. Bilen kommer att byggas i 250 exemplar, som enbart kommer att kunna köpas av de mest dedikerade Mercedes-Benz-entusiasterna och samlarna.

HALO-system istället för vindruta

En av höjdpunkterna är HALO-systemet, som både ersätter den traditionella A-stolpen och skyddar förare och passagerare. En detalj som hämtas från Formel 1, där HALO-ringen är en fast del av bilarnas design sedan 2018.

Den som köper bilen får även två specialdesignade hjälmar som är gjorda för att ge samma synupplevelse som i Formel 1.

Bilen är designad som en äkta prestandabil med en mycket låg silhuett, där många detaljer är inspirerade av Mercedes-AMG ONE hypercar. Bilen har också en lång motorhuv och en låg front med en uttalad "shark nose", som vi också känner igen från andra Mercedes-modeller.

De två bågarna bakom sätena är en referens till legendariska racingbilar. Till exempel den 300 SLR som Stirling Moss och Denis Jenkinson vann 1955 års upplaga av Mille Miglia i Italien med. I en rekordhög genomsnittsfart på otroliga 157 km/h på allmänna vägar.

Bilens färger, som går från Le Mans-röd till grafitgrå med svart AMG-mönster, är en referens till Mercedes vinnarbil från 1924 års Targa Florio-lopp på Sicilien. På den tiden var italienska bilar i allmänhet röda medan tyska var vita. Den röda lacken var menad att förvirra lokala fans och hindra dem från att störa bilen och föraren under loppet. Och tricket fungerade. Efter 6 timmar och 32 minuter och 43,2 mil korsade bil nummer 10 mållinjen som segrare med Christian Werner bakom ratten. Nummer 10 återkommer nu också på Concept Mercedes-AMG PureSpeed som en hyllning till segern i Targa Florio för 100 år sedan.

Läs mer i det internationella pressmeddelandet: