Tecto Trucks vid E4 i Markaryd är Sveriges nyaste auktoriserade verkstad för Mercedes-Benz Lastbilar och Transportbilar.

Markaryd har fått ny verkstad för Mercedes-Benz Lastbilar och Transportbilar.

Nu har Sverige fått ännu en auktoriserad verkstad för Mercedes-Benz Lastbilar och Transportbilar. Det är Tecto Trucks vid E4 i Markaryd som i dagarna fick bekräftat att de uppfyller alla krav för auktorisation från Mercedes-Benz i Tyskland.

Tecto Trucks huserar i klassisk lastbilsmiljö i det som tidigare var DAF i Markaryd, alldeles intill E4. Här har det funnits lastbilsverkstad sedan slutet av 80-talet och platsen och lokalerna är välkända för alla åkare på sträckan.

I de nyrenoverade lokalerna finns sju hela skepp där vart och ett har plats för antingen en lastbil och släp eller två last- eller transportbilar, samt ett halvskepp med plats för en last- eller transportbil. Dessutom kommer en jourbil att finnas som kan rycka ut dygnet runt för assistans.

I och med auktorisationen ingår Tecto Trucks också i Mercedes-Benz digitala servicenätverk för lastbilar, Mercedes-Benz Uptime, som gör att lastbilen själv kan meddela verkstaden om ett problem skulle uppstå på vägarna. Dessutom kan verkstaden användas av alla märkets lastbilar och transportbilar med serviceavtal.

Ägare till verksamheten är Mattias Nilsson som tidigare varit försäljningschef på Mercedes-Benz Lastbilar i Sverige.

– Det är klart att Mercedes har en speciell plats i mitt hjärta, säger Mattias.

– Dessutom växer man starkt och vår verkstad ligger perfekt mitt i flera olika rutter, inte bara E4:an.

Arbetet med att klara alla kraven för auktorisation har pågått i över ett halvt år och det har varit en spännande resa.

– Vi har ju folk som jobbat här i 30 år. Det är en fjäder i hatten för dem att bli erkända för sin skicklighet och få papper på att de är godkända av både Mercedes-Benz Trucks och Mercedes-Benz Vans, säger Thomas Eld som är verkstadschef.

Tomas Gustavsson är servicemarknadschef på Mercedes-Benz Lastbilar i Sverige, och säger:

–Detta är den fjärde nya verkstaden vi öppnar bara i år. Vi håller verkligen på att sudda ut våra vita fläckar på kartan.

–Markaryd är en mycket viktig strategisk plats och Mattias är välkänd i vår organisation som kan våra kunder och deras krav. Så detta känns väldigt rätt på alla vis.

Tecto Trucks Markaryd: Mattias Nilsson - VD, Karina Borg-Larsen - Adm chef, Fredrik Gustafsson - Reservdelschef, Thomas Eld - Verkstadschef.