Mercedes-Benz Citan utsedd till International Van of the Year 2022

Nya generationen av kompakta Mercedes-Benz Citan vann den 30:e upplagan av International van of the year. Totalt bedömdes 14 bilar från elva tillverkare.

Nya Citan vann priset tillsammans med Renault Kangoo, och utvecklingssamarbetet mellan de två företagen var också något som fördes fram vid prisutdelningen i Lyon.

–Två företag har gemensamt utvecklat en bil som delar plattform men som ändå har varje varumärkes unika DNA och karaktär, säger Charlotta Bauer-Letsikas som är PR- och kommunikationschef på Mercedes-Benz Sverige.

Ett exempel är att Citan har säkerhetssystem som känns igen från andra Mercedes-Benz transportbilar – med bland annat sex airbags. Även menyer, reglage och digitalisering är helt och hållet på samma sätt som alla Mercedes-förare är vana vid. Bland annat med det röststyrda infotainmentsystemet MBUX.

Nya Citan kommer både som skåpbil och kombi (Tourer) och de första exemplaren har kommit till Sverige i dagarna.

Priserna börjar på 198.400 + moms.

Läs mer om Citan Skåpbil här:

Läs mer om Citan Tourer här:

Charlotta Bauer

Presskontakt PR & Communications Manager Sverige +46 (0)707 549 514