Ny plattform för nästa generations eldrivna Sprinter

Knappt har eldrivna versionen av Mercedes-Benz Sprinter börjat säljas förrän en helt ny plattform för nästa generation presenteras - Electric Versatility Platform. Den nya lösningen är uppbyggd i moduler som gör det möjligt att leverera eSprinter även i flak- och chassimodeller.

Mercedes-Benz är redan idag marknadsledare i Europa när det gäller eldrivna transportbilar i mellanklassen och uppåt. Upp emot var tredje såld bil av typen i Europa är en Mercedes-Benz.
Den nya satsningen innebär en investering på mer än 3,5 miljarder kronor och bygger på ett nytt modultänkande för de elektriska systemen.

I frontmodulen sitter högspänningskomponenterna. Mittmodulen under rambalkarna innehåller batterierna och kan fås i två olika längder med batterier i tre storlekar. Den bakersta modulen består av bakaxeln med elmotor.

Det här sättet att bygga gör att alla typer av Sprinter kommer att finnas med eldrift. Både bussar, påbyggda chassin, flakbilar, skåpbilar och ambulanser.