Ett förserieexemplar av kommande eSprinter kördes nyligen 47,5 mil på en laddning  i vardagstrafik i Tyskland.
Ett förserieexemplar av kommande eSprinter kördes nyligen 47,5 mil på en laddning i vardagstrafik i Tyskland.

Nya eSprinter: 47,5 mil på en laddning i verklig trafik

Nya Mercedes-Benz eSprinter, som premiärvisas i början av februari, får en rejäl räckvidd. Ett förserieexemplar kördes nyligen 47,5 mil på en laddning. Bilen kördes från Stuttgart till Münchens flygplats tur och retur och vid resans slut fanns det energi kvar för ytterligare 2 mils körning.

För att testet skulle spegla verkliga förhållanden skedde det just i vanlig trafik med både stadstrafik, landsväg och motorvägskörning. Sträckan har också en allt annat än förlåtande topografi med 575 meters nivåskillnad mellan högsta (785 m ö h) och lägsta (210 m ö h) punkt.

Bilen som användes var en extra lång version med förhöjt tak. En inspektör från kontrollorganet TüV åkte med under hela resan och bekräftade en energiförbrukning på 21,9 kWh 100 km (2,19 kWh/mil).

Nya eSprinter kommer att kunna fås med tre olika batteristorlekar och den testade bilen hade det största av dessa. Bilen kommer att kunna fås både som skåpbil i olika utföranden och som chassi för olika byggnationer.

Nya eSprinter kommer att byggas i Tyskland och USA med början andra halvåret 2023. Premiärvisning blir det i början av februari och de första exemplaren til Sverige beräknas anlända i början av 2024.

Mercedes-Benz Sverige AB är den officiella importören av Mercedes-Benz personbilar och transportbilar i Sverige. Huvudkontoret ligger i Malmö där vi har en gemensam svensk-dansk organisation för de två marknaderna. Sammanlagt är vi cirka 250 medarbetare som arbetar med en rad varierande uppgifter inom bland annat försäljning, marknadsföring, teknik och service. Vårt systerbolag Mercedes-Benz Finans Sverige AB erbjuder bilfinansiering och andra fordonsrelaterade servicetjänster. Den svenska verksamheten ingår i den globala koncernen Mercedes-Benz Group AG. Bolagets grundare Gottlieb Daimler och Carl Benz skrev historia när man uppfann den första bilen år 1886. Daimler är en av de största producenterna i världen av premiumbilar och världens största tillverkare av kommersiella fordon.

Charlotta Bauer

Presskontakt PR & Communications Manager Sverige +46 (0)707 549 514