​Svenska priser för Mercedes nya plug-in med diesel

​Svenska priser för Mercedes nya plug-in med diesel

Nu är det säljstart för Mercedes nya generation plug-in hybrider med en elektrisk räckvidd på drygt fem mil. Den stora nyheten är att E-Klass kommer som plug-in hybrid med både diesel och bensinmotor. Även toppmodellen S-Klass kommer nu som plug-in hybrid med namnet S 560 e. Under 2019 lanseras ännu fler modeller som plug-in hybrider.

Resultaten av Mercedes-Benz stora elbilssatsning på 100 miljarder kronor börjar snart synas i bilhallarna. Ett av de första exemplen är den helt nya generationen plug-in hybrider där E-Klass nu har svensk säljstart.

Låg CO2 och låg NOx

Den stora nyheten är att E-Klass kommer som dieselhybrid i både kombi och sedan med benämningen E 300 de. Genom att kombinera dieselmotorns höga verkningsgrad och låga bränsleförbrukning med eldrift får man en bil som både ger låga CO2-utsläpp långa sträckor och som är helt lokalt utsläppsfri i stadsmiljöer. Dieselmotorn ger 194 hk/400 Nm och elmotorn 122 hk (90 kW) vilket ger sammanlagda kraftresurser på 306 hk/700 Nm. Accelerationen 0-100 går på 5,9 sekunder!
Bränsleförbrukningen enligt NEDC ligger på 0,17 liter per mil (1,7 l/100 km – 41-44 g CO2/mil) medan elförbrukningen anges till ca 2 kWh/mil (20 kWh/100 km). Räckvidden är up till 5,4 mil.
Priset för E 300 de börjar på 572.900 kr för sedan och 590.900 kr för kombi. Förmånsvärdet med miljöbilsnedsättning baseras på E 220 d.

Senare under 2018 lanseras även en bensinversion, som heter E 300 e. Den kommer endast som sedan, och har en bensinmotor på 211 hk/350 Nm. I kombination med elmotorn levererar den 320 hk/700 Nm som kan ta bilen 0-100 på 5,7 sekunder. Bränsleförbrukningen enligt NEDC är 0,21 liter per mil (2,1 l/100 km – 45 g CO2/mil) medan elförbrukningen anges till ca 1,45 kWh/mil (14,5 kWh/100 km). Räckvidden anges vara upp till fem mil.

Oavsett modell är den maximala släpvagnsvikten hela 2.100 kg.

Laddhybrid i lyxklassen.

Samtidigt laseras också Mercedes-Benz S 560 e med en klassisk sifferkombination i modellnamnet, men som även den är bestyckad med Mercedes senaste teknik för plug-in hybrider. Räckvidds och laddningssiffrorna är desamma som på E-Klass modellerna.

Kombinationen av en V6 bensinmotor på 367 hk och en elmotor på 90 kW (120 hk) ger en förbrukning på 2,6 l/100 km (59 g/km CO2) enligt NEDC. När det behövs finns dock resurser att ta den stora bilen 0-100 km/tim på bara 5 sekunder och att nå en toppfart på 250 km/tim.

S 560 e finns enbart med den långa hjulbasen och priset i grundutförande är 1.142.000 kronor.

Ny teknik ger bättre räckvidd

Den nya plug-in hybriderna baseras på ett modulsystem som gör att samma el-teknik kan användas i en mängd olika modeller. Tekniken är också densamma oavsett om förbrännningsmotorn är en diesel eller en bensinare.

Elmotorn som utvecklats i samarbete med Bosch är på 90 kW(122 hk) och 440 Nm och gör det möjligt att köra i upp till 130 km/tim på ren eldrift. Det nya batteriet från Daimler-bolaget Deutsche Accumotive är på 13,5 kWh och är kopplat till en vattenkyld ombordladdare på 7,4 kW. Med laddbox kan batteriet laddas till fullt på bara 90 minuter, och från ett vanligt vägguttag tar det ca 5 timmar.

En annan viktig byggsten är den 9-växlade automatlådan som nu försetts med vridmomentsomvandlare som minskar energiförlusterna vid starter i eldriftsläge.

Bilarna har också ECO Assist mjukvara där föraren hjälp att köra så långt det går utan att behöva använda förbränningsmotorn. Resultatet är inte bara sparad miljö utan en både tystare och bekvämare färd som gör Mercedes-upplevelsen ännu starkare.

Flera nya plug-in hybrider med samma tekniska plattform är redan visade och kommer att ha svensk premiär under 2019. Näst i kön står C-Klass som har preliminär säljstart under andra kvartalet.