Pressmeddelande -

Mercell förvärvar Cloudia, den ledande plattformen för elektronisk upphandling i Finland

Mercell Holding ASA har tecknat avtal om att förvärva 100% av aktierna i den ledande finska leverantören av elektronisk upphandling; Cloudia Oy.

Cloudia är den tydliga marknadsledaren inom “Source-to-Contract” för offentliga köpare i Finland; med en plattform med fler än 250 000 användare och 1,1 miljoner kundkontrakt. Kundlistan består av mer än 500 kunder, varav 95 av Finlands 100 största kommuner samt 10 av de största städerna.

- Förvärvet av Cloudia representerar ytterligare en milstolpe i vår konsolidering av den nordiska marknaden. Cloudias starka position med offentliga köpare i Finland är en idealisk grund för att utvidga leverantörssidan och korsförsälja våra lösningar inom Post Award. Vidare har Cloudia en erfaren och stark ledningsgrupp samt högkvalificerade medarbetare, vilket understödjer den imponerande prestanda och resultat Cloudia har uppnått. Vi ser fram emot att inkludera dem i Mercell-familjen, säger VD Terje Wibe i Mercell.

Cloudia grundades 2008 och har sitt huvudkontor i Helsingfors. Personalstyrkan uppgår till 54 heltidsanställda, fördelade på tre kontor i Finland samt ett i Dubai. Företagets SaaS-produktportföljen består av planering, inköp samt kontrakts- och leverantörshantering. Detta bidrar till Mercells marknadsledande position i Finland.

- Att gå samman med Mercell ger Cloudia möjlighet att bli en del av en nordisk konstellation samt bredda våra produkter och tjänster. Detta kommer inte bara att cementera vårt fotfäste på den finska marknaden utan också ge betydande möjligheter på de nordiska och europeiska marknaderna. Vår samlade position kommer att visa sig vara mycket fördelaktig för företaget, våra anställda och vår stora och växande kundbas, säger VD Are Saarinen i Cloudia.

För mer information, kontakta:

Terje Wibe, CEO Mercell
tw@mercell.com

Fredrik Eeg, CFO Mercell
freg@mercell.com

• inköp
  • förvärv
  • offentlig upphandling
  • mercell
  • offentliga affärer
  • leverantörer
  • offentlig sektor

Mercell är en ledande digital plattform för offentlig upphandling och gick under 2020 in på den digitala inköpsmarknaden. Företaget har cirka 3 000 köpare och cirka 26 000 leverantörer som kunder.

Mercell tillhandahåller tjänster till offentliga och privata köpare i 13 europeiska länder med målet att bli den ledande SaaS-plattformen för digital upphandling och upphandling i Europa.

Oscar Axelsson

Presskontakt Product Marketing Manager Opic & TendSign +46 705 62 4746