Kortfilmer som kan öka kunskapen om MS

Kortfilmer som kan öka kunskapen om MS

Multipel skleros, MS, är en komplex sjukdom där symtomen skiljer sig väldigt mycket från person till person. Vilka symtom man får beror på vilken eller vilka nervtrådar som skadas i hjärnan och vilka signaler som inte når fram dit de ska. Förklaringen kan låta abstrakt och vara svår att förstå för den som inte är helt insatt i hur sjukdomen fungerar. För att på ett enkelt sätt illustrera vad som händer i kroppen vid MS och hur det är att leva med sjukdomen har Merck tagit fram några kortfilmer. Filmerna riktar sig till patienter och anhöriga samt till allmänhet och finns även publicerade på Mercks Youtube-kanal.

I den första filmen får tittaren följa med på en animerad 360-graders resa in i hjärnan tillsammans med roboten Furhat som på ett lättförståeligt sätt visar och förklarar hur sjukdomen fungerar och några av de symtom som kan uppstå.

Den andra filmen syftar till att få en bättre förståelse för hur MS påverkar det dagliga livet. I den tredje filmen får tittaren möta Daniel, Elisabeth och Irene som alla lever med MS. De berättar om hur sjukdomen påverkar, eller inte påverkar, deras liv. Det är en inspirerande film som visar att det är möjligt att leva ett bra och aktivt liv trots en kronisk sjukdom.

Något som alla med MS får eller har fått är ett skov. Vad är det? Titta på filmen och lär dig mer om vad det är.

Filmerna finns även på YouTube:

Vad är ett skov?

360-graders resa in i hjärnan