Bild från lägenheten

Lägenhetsvisning blev till film

Under årets Almedalsvecka bjöd Merck in till en minst sagt ovanlig lägenhetsvisning där besökarna fick prova på hur vardagen kan kännas för en person med Multipel skleros, MS. Nu har visningen blivit till film (se länk nedan).

Den unika lägenheten bestod av fyra rum med olika symtom på MS som utmanade besökarnas balans, syn, känsel och kognitiva förmågor. På plats i lägenheten fanns också ett filmteam som spelade in besökarnas reaktioner när de försökte gå på ett instabilt golv, se på en suddig tv-ruta och lyfta ovanligt tunga kaffekoppar. En av dem som besökte lägenheten var Teresa Carvalho (S), ledamot i Socialförsäkringsutskottet.

- Det var en ny upplevelse för mig att gå igenom den här lägenheten. Jag har helt klart fått nya insikter om hur det kan vara att vara MS-patient. Det var värdefullt att få känna på hur det kan kännas, allt från att lyfta en bricka till nedsatt synförmåga. Det var väldigt intressant, berättade Teresa Carvalho i samband med sitt besök i lägenheten.

Även Marie Morell (M), landstingsråd i Östergötland kom förbi för att få en ökad förståelse för vad MS är och hur vardagliga situationer kan upplevas för någon som har MS.

Förutom politiker, beslutsfattare och myndigheter besöktes lägenheten av MS-patienter och anhöriga. En av de anhöriga berättade att han fick helt nya insikter kring hur hans MS-sjuka mammas vardag ser ut. Se hur han och andra besökare reagerade på den annorlunda inredningen via länken nedan.

Filmen finns även på YouTube.